Istoria Citroen-ului DS

Povestea acestei marci, chevroane şi a "parintelui" sau Andre-Gustave Citroën.

Moderator: Echipa Tehnica

razzwan
pasionat
Mesaje: 1982
Membru din: Sâm 09-Dec-2006 23:10
Localitate: Galati
Contact:

Istoria Citroen-ului DS

Mesajde razzwan » Sâm 01-Noi-2008 23:14

DS, zeita industriei automobilului
ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine Imagine Imagine




Paris, 1 octombrie 1955. La Grand Palais a explodat o bomba, dupa cum titra presa vremii. DS tocmai s-a nascut. Citroen de pe pozitia sa prezinta ziaristilor din lumea intreaga si publicului adunat o masina cu totul iesita din comun. Marca cu chevroane tocmai isi dezvaluia modelul care avea sa inlocuiasca faimoasa Traction Avant a lui Andre Citroen. Deodata se trece de la negru la culori, se revolutioneaza secolul automobilului, fictiunea devine realitate.

Creatia Citroen demodeaza toate celelalte modele: este un eveniment! Masina a marcat ceea ce au trait oamenii la acel moment si chiar si 50 de ani mai tarziu este inca prezenta si se mai vorbeste inca despre ea, pentru ca traieste si merge inca datorita miilor de colectionari pe care ii entuziasmeaza. Doi oameni si echipelele lor se afla la originea acestei minuni automobilistice. Este vorba despre creatorii modelului Traction din 1934, inginerul Andre Lefèvre si Flaminio Bertoni, desenator si sculptor.


Acesti oameni si-au unit talentul pentru a realiza acest miracol industrial si au revolutionat cu modelul DS istoria automobilului. Tehnica si stilul se confunda, imbinate intr-o osmoza aproape perfecta. Modelul DS este mai mult decat o simpla marca de stil. Formele sale au dictate de solutii tehnice adoptate si linia sa traduce intr-o ultima expresie acordul intre utilitate si armonie, functionalitate si estetica. Confortul si siguranta care se aflau deja in centrul preocuparilor Marcii se regasesc si astazi in ultimele sale creatii.

Astazi se implinesc 50 de ani de la intrarea lui DS pe usa principala in scena istoriei automobilelor. S-a alaturat astfel altor doua creatii mitice precum Traction si 2CV.

Masina revolutionara si-a adus contributia pentru evolutia intregii industrii automobilistice.

Design genial

Evident ca nu se poate vorbi despre modelul DS fara a aminti de stilul sau, caci este opera unor designeri in cel mai nobil sens. Daca Flamino Bertoni a desenat si a sculptat silueta caroseriei cu toata senzualitatea sa, acest lucru nu a fost insa posibil decat in stransa colaborare cu inginerul Andre Lefèvre, foarte implicat in chestiuni de aerodinamism. De aceea, 50 de ani mai tarziu, suntem inca uimiti de sinteza perfecta dintre forme si fun pe care o regasim la modelul DS.

Desi modelul DS este unic prin stilul sau exterior, se distinge si prin interiorul sau deosebit. Plansa de bord este o adevarata sculptura. Comenzile fiind perfect integrate si accesibile fara a lua mainile de pe volan. Forma sa naturala descendenta permite intrarea luminii si accentueaza impresia de spatiu. Intreg habitaclul reflecta grija pentru ergonomie care i-a ghidat pe creatorii sai.

Acest aspect a condus, de exemplu, la crearea unei scobituri interioare pentru usa cu un design complet nou. Fara contorsiuni inutile pentru descuierea usii, cele doua actiuni sunt integrate perfect intr-una si aceeasi miscare.

Tehnologia utila / Tehnologie revolutionara

Daca DS este exceptionala din punct de vedere estetic este la fel si in ceea ce priveste tehnologia sa care a bulversat standardele automobilelor. Fie ca este vorba despre suspensii, de tinuta de drum, de franare, de directie, aceasta masina este in sine o revolutie. Dar prin nivelul prestatiilor sale a condus si catre democratizarea echipamentelor rezervate pana atunci vehiculelor de clasa superioara, cum ar fi asistenta de directie si de franare.

Sa ne amintim ca la acea vreme nici macar cele mai prestigioase masini europene nu dispuneau de aceste echipamente. Si daca automobilele din zilele noastre sunt confortabile, franeaza bine si au o tinuta buna de drum acest lucru se datoreaza in mare masura modelului DS. Acest model a obligat de altfel constructorii sa lucreze la relansarea autovehiculelor pentru a atinge nivelul prestatiilor oferite. De altfel DS va ramane peste zece ani fara contracandidat.

Centrala cu presiune, necesara datorita suspensiilor pneumatice, reprezinta punctul central al numeroaselor inovatii aduse de catre DS. Aceasta isi furnizeaza puterea directiei asistate, franarii cu discuri intrevazute la acea vreme pe modelele Jaguar de 24 h ale lui Mans sau comanda de viteze cu ambreiaj automatic, care prefigura cutia automata din zilele noastre. DS a folosit de asemenea in constructie materiale de avantgarda, precum aluminiul pentru capota si plasticul pentru acoperis.

In misiune oficiala

Cine a uitat oare de acele faimoase DS negre?...multi ani la rand au fost masinile oficiale ale ministerelor, ale prefecturilor si mai ales ale Generalului de Gaulle, care le indragea intr-un mod cu totul deosebit. A mers pana la a comanda una in mod special pentru HĂŠlice care a fost construita de atelierele Chapron in anul 1968, dupa desene ale biroului de studiu Citroen. Trebuie spus ca la momentul atentatului lui Petit Clamart, cand masina Generalului a fost mitraliata, viata generalului a fost salvata datorita unui DS care l-a transportat pana la avionul care l-a dus la Villacoublay si care i-a permis sa scape de agresori in ciuda a doua pneuri sparte.

Aceste DS negre formau cortegii impresionante in cadrul manifestarilor oficiale. Au coborat de asemena de cateva ori Champs Elysees intr-un ansamblu unic. Superba onoare caci aceste demonstratii reprezentau o reclama pentru ele, fiind dovada faptului ca DS era masina de prestigiu a Frantei. O versiune botezata « Prestige » a fost creata de altfel de catre Marca in anul 1959. Aceasta era echipata cu o bancheta fata dotata cu un geam de separare intre fata si spate, putand sa dispuna deja de radio-telefon si fiind destinata personalitatilor care aveau sofer.

DS pentru toti

DS a fost masina de standing prin excelenta pentru numeroase categorii de clienti. Cu 1.456.115 masini produse acest model s-a impus in cei douazeci de ani de cariera drept un vehicul de referinta capabil sa transporte cu mandrie, confortabil si in siguranta. A fost foarte apreciata de catre amatorii de camping care au adoptat-o drept masina prin excelenta. Datorita suspensiilor sale a fost folosita de catre industria cinematografica pentru calatorii si pentru luarea de imagini in miscare.

Nu trebuie uitata nici versiunea ambulanta a modelului break care a castigat monopolul absolut in aceasta profesie. Taxiurile il apreciau de asemenea pentru confortul sau cat si pentru spatiul din spate care se potrivea perfect cerintelor clientilor. Avea o imagine foarte mandra, mai ales in versiunea Pallas cu tusele decorative din inox si cu rafinametele suplimentare, precum mocheta moale asezata pe un strat de spuma.

A castigat pe toate terenurile

Modelul DS a permis Marcii primele sale participari oficiale la competitiile internationale. Si-a alcatuit imediat un palmares de exceptie. Raliurile si marile curse internationale au fost cu predilectie domeniul sau, inovand inca o data si in acest domeniu. Dar de aceasta data este vorba despre organizarea si pregatirea probelor in care Marca a inventat profesionalismul in competitiile automobilistice.

A castigat pe toate tipurile de teren: zapada si gheata, pista si asfalt, fiind condus de mainile marilor piloti ai vremii. Toate acestea fiind demonstratia stralucitoare a calitatilor sale rutiere.

1. Raliul Monte Carlo (1963)
2. Raliul Bandama Coasta de Fildes (1972)
3. Raliul Marocului (1969)
4. Guy Verrier in Erast African Safari (1965)
5. DS este pe coperta revistei “Sport Auto” (ianuarie 1964)
6. Raliul Monte Carlo (1965)

Zeita artelor

A fost vedeta si a jucat cele mai mari roluri, a insotit starurile de cinema, si-a jucat propriul rol si a jucat alaturi de cei mai mari actori. Si continua... Putem cita filmul “Fantomas” (1964) de Andre Hunebelle cu Louis de FunĂŠs si Jean Marais, «Le cerveau » (Creierul) de GĂŠrard Oury cu Jean Paul Belmondo si Bourvil (1969). Acest film a cunoscut un succes fenomenal cu peste 5 milioane de spectatori.

Modelul DS isi gaseste locul si in mari realizari americane. Printre cele mai recente merita sa citam “Inapoi in viitor II” de Robert Zemeckis, cu Michael J. Fox, “Gattaca” (1997) de Andrew Niccol cu Uma Thurman si Ethan Hawke sau “Prinde-ma daca poti” (2002) de Steven Spielberg cu Leonardo Di Caprio, Tom Hanks, Christopher Walken...

Nu putem uita pe de alta parte cea de-a unsprezecea trienala de la Milano care a consacrat osmoza dintre industrie si arta. DS a fost invitata cu aceasta ocazie alaturi de opere ale arhitectilor si stilistilor cunoscuti in intreaga lume si a fost recompensat cu premiul pentru Arta industriala. A inspirat apoi sculptori precum Arman sau Gabriel Orozco, a caror opera intitulata “La DS” a fost expusa in Muzeul de Arta Contemporana din Los Angeles.

“Zeita” (n.tr. joc de cuvinte, DS citindu-se in limba franceza “deesse” adica zeita), cum s-a putut scrie, merita aceasta interpretare semantica care o califica de altfel in mod excelent si fara nici o ambiguitate. Asa si este. Eleganta sa si modernitatea sa absoluta nu pot fi contestate.

Citroen DS va ramane pentru totdeauna un adevarat star si reper al industriei automobilului.


razzwan
pasionat
Mesaje: 1982
Membru din: Sâm 09-Dec-2006 23:10
Localitate: Galati
Contact:

Mesajde razzwan » Mar 04-Noi-2008 15:55


GHEORGHIU RAMIRO GABRIEL
pasionat
Mesaje: 127
Membru din: Lun 29-Oct-2007 21:25
Localitate: BUCURESTI

Mesajde GHEORGHIU RAMIRO GABRIEL » Sâm 02-Ian-2010 02:13

Ce limuzina adevarata , acest Citroen DS decapotabil.
Face parte din galeria marilor limuzine din trecut, impreuna cu Citroenul Xm, Mercedesul w 126 sau BMW ul seria 7.
AUTOMOBILELE CITROEN M-AU FASCINAT DINTOTDEAUNA ; FIE CA A FOST VORBA DE NOUL DS , CX , XM SAU XANTIA.


Înapoi la “Istoria CITROEN”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187743
    Total subiecte 18609
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 24
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11701
    Cel mai nou membru lucicv