Chiptuning pentru masina de tuns iarba - 1.0vvt

Modificari interior, exterior, motor, transmisie, suspoensie etc.

Moderator: Echipa Tehnica

Avatar utilizator
james kilowatt
pasionat
Mesaje: 555
Membru din: Mar 24-Sep-2013 21:25
Localitate: Europa
Masina: Citroen C1 1.0 Auto
2: Mazda CX-30 SkyactivX AT AWD

Chiptuning pentru masina de tuns iarba - 1.0vvt

Mesajde james kilowatt » Lun 07-Iul-2014 14:17

Hai sa ridic o problema pe care am mai ridicat-o pe vreo doua forumuri. N-am primit decat raspunsuri bazate pe chestii generale si nu pe experiente proprii.

Deci sa presupunem ca vreau sa (chip)-tunez un Citroen C1 1.0 benzina. Teoria spune ca se poate castiga cate ceva la un motor vvt daca reusesti sa te joci cu distributia variabila ca sa il convingi sa inghita aer mai mult. Plus ca versiunea stock are 68CP/l.... ceea ce e destul de putin, un motor aspirat decent poate avea in jur de 75-80CP fara eforturi foarte mari, deci teoretic ar fi loc de ceva CP in plus.

Iar comentariile de genul "da' la ce-ti trebuie tie CP suplimentari la tigaia aia" raspund anticipat "nu-mi trebuie neaparat, da' sunt curios... si in mod suprinzator, nu-i cad rotile cel putin pana la viteza maxima din carte, ci se comporta chiar foarte acceptabil deci nu sunt riscuri sa devina o racheta incontrolabila".

Bun, deci prin zona sunt cateva firme care se lauda ca aduc la tripleta 10-12-15CP suplimentari, si vreo 20-30Nm pe intreaga plaja de turatie. Unii se lauda ca iti demonstreaza asta si pe dyno. Una din firmele care se lauda ca ofera si dyno inainte si dupa e ziptuning.nl, care au reprezentanti si in Olanda, si in Be la vreo 40km de mine, si in Franta.

Ca impact, sa zicem 12CP suplimentari la tigaia asta ar aduce cam 12km/h in plus la Vmax si mai ales 2s in minus pe 0-100km/h, sau 2.4s pe 80-120 ceea ce nu e deloc neglijabil. Daca ma intrebati de unde stiu, trebuie sa deschid un topic separat. N-ar fi deloc inutili cand incerci sa schimbi banda pe o autostrada ca sa depasesti si tu o caruta fara sa iti iei flashuri, mai ales daca nu vrei sa faci asta in viteza a 3-a.

Olandezii spun deci ca ei iti garanteaza 12 sau chiar 15CP ( procentual o crestere mai mult decat dubla fata de alte motoare aspirate!). Pe de alta parte, am dat peste blogul baiatului asta:
https://www.verboom.net/projects/c1/20091121/index.html
Baiatul asta pune problema exact cum as pune-o si eu, daca as avea mai multe gadgeturi si mai mult timp pentru teste :D .
Insa concluziile lui sunt destul de descurajante: timp pierdut, bani pieduti, si in schimb a obtinut modificarea limitarii de turatie si o harta in care se baga mai multa benzina (si un fuel trim la limita engine check-ului), insa fara sa se bage si aer mai mult si ( deci ) fara a obtine nici CP nici Nm suplimentari nicaieri. Adica, teapa. Exact zero CP suplimentari si 0.0Nm.

Pe de alta parte insa sunt cativa tuneri care insista ca la ei se face test inainte si dupa operatie, inclusiv olandezii, deci e exclus sa platesti si sa nu regasesti herghelia sub capota.

Oricum nu-s hotarat, intrebarea e pur teoretica, daca ar fi sa ma bag la tuning primul lucru pe care l-as face ar fi sa o izolez acustic...

Avatar utilizator
cristidica
pasionat
Mesaje: 459
Membru din: Mar 04-Mai-2010 10:10
Localitate: Bucuresti

Mesajde cristidica » Lun 07-Iul-2014 20:38

am mers cu un c1 d-asta (condus)
pot sa spun ca se mijca bine rau in oras cu motoru asta minuscul
puterea aia care o ofera baietzi de 12 cai putere mi se pare mult dintr-un motor aspirat , oricum la benzina consumul creste
daca te hotarasti fa undeva unde iti testeaza puterea

Avatar utilizator
james kilowatt
pasionat
Mesaje: 555
Membru din: Mar 24-Sep-2013 21:25
Localitate: Europa
Masina: Citroen C1 1.0 Auto
2: Mazda CX-30 SkyactivX AT AWD

Mesajde james kilowatt » Lun 07-Iul-2014 22:01

Puterea ei actuala e arhisuficienta pentru ce-mi trebuie mie. E usoara, si 68CP o fac sa se miste acceptabil la viteze mici atunci cand e goala. Pentru viteze mari sau carat chestii mai grele mari am alta :D Prin urmare, in realitate nu-mi trebuie tuning.

Da' si daca ar fi posibil...hmm... 12CP ar merge unsi :lol: La alte masini nici nu s-ar simti, insa la trotineta asta astia 12CP ar insemna destul de mult.

As lua legatura cu tunerul la care am mai facut doua masini, si de care am fost foarte multumit. Asta are si dyno si pana acum ce mi-a promis am si masurat. Si ce a masurat el mi-am re-confirmat si eu singur prin masuratori de performante, deci nu m-a fraierit. Problema e ca pe siteul lui 1.0 benzina nu-i in lista.

Am mai rascolit internetii si posibilitati de tuning ale motorasului asta sunt. In Italia exista o competitie in care motorul e dus la 90CP (standard, motoarele sunt identice). Filtru (pare destul de banal), o evacuare facuta in italia (care dupa mine e modificarea cea mai importanta) si soft. Mai mult, motoarele si calculatorul se sigileaza pentru competitie, ca sa nu vina unora idea sa triseze, deci probabil se poate si mai mult. Nu scrie nimic de arcuri de supape de exemplu ceea ce ma face sa cred ca puterea e obtinuta la turatii obisnuite.
Pe insula se vand kituri turbo foarte profi care o duc de la un banal 90CP la vreo 150CP pentru competitii, incluzand racitor suplimentar de ulei, injectie de apa pt evitarea detonatiilor, ECU dedicat si alte nebunii. Preturi pe masura insa.
Si in de asta, presupunand ca as decide s-o modific as merge pe modificari discrete, nu pe unele foarte vizibile gen turbo sau evacuari modificate.

Avatar utilizator
cristi_s
pasionat
Mesaje: 223
Membru din: Mar 04-Aug-2009 07:57
Localitate: Brasov

Mesajde cristi_s » Mar 08-Iul-2014 07:09

Evacuarea nu e asa importanta la un aspirat, comparativ cu alte componente. Din pacate, cand e vorba de motoare mici, nu prea exista piata pentru ca nu prea exista interes major pentru marirea performantelor, majoritatea posesorilor le-au luat pentru un scop precis, deplasare in oras, consum mic, etc, deci factorul performanta nu prea e luat in calucl de la inceput. Asa ca o sa fie cam greu de gasit o solutie "de serie", ca sa zic asa. Din pacate doar cu electronica nu o sa iasa mare lucru, fara si niscai modificari mecanice. Doar ca astea mecanice nu sunt cele mai la indemana si nici cele mai ieftine. Chiar daca nu e in lista, merita sa pui o intrebare la tunerul "casei", daca ai fost multumit de el. Poate se risca la un experiment. :)
Nici macar Chuck Norris nu poate repara un XM ca sa fie functional 100
https://www.youtube.com/watch?v=ZkvdX-R8VSo

Avatar utilizator
james kilowatt
pasionat
Mesaje: 555
Membru din: Mar 24-Sep-2013 21:25
Localitate: Europa
Masina: Citroen C1 1.0 Auto
2: Mazda CX-30 SkyactivX AT AWD

Mesajde james kilowatt » Mar 08-Iul-2014 09:29

Tunerul casei e o firma unde sunt doi frati... m-am intalnit intamplator cu unul din ei la cinematograf si mi-a spus ca el nu mai lucreaza, ci a ramas doar frati-su. Habar n-am care dintre ei e cel care se ocupa de tehnica.

In modificarile pentru competitia italiana evacuarea pare sa fie cea mai importanta, la admisie nu e schimbat decat filtru, fara galerii, cu unul destul de banal si plasat tot cam pe unde e cel stock. Evacuarea e insa schimbata cu totul. E facuta in serie de o firma italiana, poate fi comandata, si am vazut pe alte forumuri ca cei care si-au adus evacuarea respectiva din Italia au fost multumiti, mult mai multumiti decat cei care au umblat pe la filtre. Probabil ca filtrul stock nu e chiar atat de prost. Insa cum spuneam, nu vreau sa ma bag la modificari hard.

Pe partea de soft e important daca schimba ceva la distributie. Daca umbla doar la harta de injectie multumesc frumos, nu-s prea interesat, probabil ca nu se castiga mai nimic (sau chiar nimic) asa cum a patit tipul din linkul de mai sus. Nici din harta de avans nu se pot face minuni prea mari, probabil se poate castiga ceva bucati de cal putere pe le regimuri exotice. Intrebarea e daca e vreun tuner in stare sa umble la distributie sa-l convinga sa traga aer mai mult.

Alta intrebare ar fi daca motorul stock nu e restrictionat intentionat din motive gen fiscale sau cost de asigurari (cum spuneai, cei care cumpara buburuza vor costuri reduse, nu sa bata vreun record la Nurburgring). 68CP/l e destul de putin pentru un motor modern. De exemplu cam atat avea Nubira mea cu motor conceptie '95.... Poate asta cine stie, o avea vreo 75CP de la mama lui si softul il restrictioneaza la 68... caz in care se poate castiga destul de mult prin tuning.
Eu am avut un turbodiesel restrictionat (venea stock si cu 88 si 110CP). Prin tuning ala a castigat 40%.... Insa se vedea ca e restrictionat intentionat, intrucat avea un palier de putere constanta enorm, cat o treime din plaja de turatie, acolo pur si simplu puterea era retezata incepand de pe la 2900rpm. La c1 nu pare sa fie cazul, sau daca e, au taiat peste tot, nu doar de la o turatie in sus.

Avatar utilizator
cristi_s
pasionat
Mesaje: 223
Membru din: Mar 04-Aug-2009 07:57
Localitate: Brasov

Mesajde cristi_s » Mar 08-Iul-2014 12:49

Ce se vede de afara nu e intotdeauna ce e in realitate. Evacuarea schimbata versus carcasa filtrului diferita nu inseamna ca evacuarea are modificari majore si admisia deloc. Mai pe intelesul tuturor, conteaza modificarea chhiulasei (portare admisiei, supape admisie marite, etc.), lucruri care nu se vad de afara decat la demontare.
Corsa mea de VTM nu are absolut nimic modificat la evacuare (la chiulasa ma refer), am niste tobe de esapament custom, le am inca pe amandoua. Daaar admisia este modificata major, chiulasa nu mai seamana cu cea de serie in zona aia. Plus alt arbore cu came, mult mai agresiv. In rest piesele sunt de serie (pistoane, biele, arbore cotit). Rezultatul a fost 162 CP pe dyno in Germania (de la 101 de serie), cand a fost facuta. Anul asta a fost facuta o revizie si comprimat putin motorul, ca nu era deloc comprimat, deci rezultatul ar trebui sa fie o crestere mica de putere.
Nici macar Chuck Norris nu poate repara un XM ca sa fie functional 100

https://www.youtube.com/watch?v=ZkvdX-R8VSo

Avatar utilizator
james kilowatt
pasionat
Mesaje: 555
Membru din: Mar 24-Sep-2013 21:25
Localitate: Europa
Masina: Citroen C1 1.0 Auto
2: Mazda CX-30 SkyactivX AT AWD

Mesajde james kilowatt » Mar 08-Iul-2014 13:33

Eu nu m-am referit la ce se vede, ma refer la lista de modificari necesare ca sa fie masina admisa in competitie. Nu te lasa sa faci ce vrei tu, idea competitiei e ca masinile sa fie identice. Admisia nu e modificata, ci doar filtrul. Odata ce o inscrii e sigilata (motorul, ecu-ul si cutia de viteze scurta) ca sa nu mai faci modificari ulterioare. Mai sunt modificate ceva chestii pe la franare si suspensii. Pana si pneurile trebuie sa fie identice.
Pe baza de ce se vede am incercat sa ghicesc daca datorita filtrului trage aer mai rece, insa nu pare. (Filtrul unul destul de generic, am uitat marca insa e din comert, nu e ceva custom. Un nume din initiale, insa nu k&n, ci altul)
Probabil modificand mai radical admisia se poate obtine si mai mult, insa nu mai e "legal" pentru cupa respectiva.

E interesant si faptul ca cei 90CP se obtin la o turatie mai joasa decat cea stock (5750rpm in loc de 6000rpm). Din motivul asta n-au umblat probabil la arcurile supapelor.
La tine cum la ce turatii se obtineau puterea maxima inainte si dupa modificare? Modificarile la axele cu came uneori nu doar fac sa bage aer mai mult insa si muta turatiile de cuplu si putere maxima.

La axe cu came sport m-am gandit si eu ca fiind modificarea cea mai interesant dpdv hardware, la o aspirata normala. Si are si avantajul ca e destul de discreta. Insa la rasnita asta n-am gasit asa ceva, si ma intreb daca nu cumva ar putea fi compensata modificand contrulul vvt-iului. Nu poti deschide supapele mai tare insa le poti deschide mai mult timp si/sau in momente mai bine alese.

Acum 8-9 ani discutasem cu unul de modificat o Nubira cu motor de 2L (acelasi motor care in Ro a fost pe Leganza). El spunea cu pe baza de axe cu came + alezat admisia + filtru scurt + soft ar putea ajunge pe la 180CP fara a urca foarte mult in ture (fata de 133 stock). Masina avand 1260kile ar fi fost interesant (era versiune scurte, nu s-a comercializat la noi), stok scotea suta in 9.5s, cu modificari ar fi fost interesanta... in linie dreapta. Insa era cam barcuta, daca te apucai s-o transformi in track day car trebuia sa umbli serios si la suspensii, si tot cu distributia de mase a unui ciocan ramanea...

Avatar utilizator
cristi_s
pasionat
Mesaje: 223
Membru din: Mar 04-Aug-2009 07:57
Localitate: Brasov

Mesajde cristi_s » Mar 08-Iul-2014 16:29

La mine arborele cu came are plaja de turatie de functionare intre 4500-8500 rot/min (merge frecvent la 8000rot/min in regim de cursa, pe strada cam 4000-5000 rot/min, sub 3000rot/min nu poti merge cu ea pe strada ca face ca toti dracii :lol: ). Arborele pe care il am eu nu are o inaltime de deschidere prea mare a supapei fata de standard, in schimb unghiul de deschidere a supapei de admisie este enorm: 316 grade rotatie arbore cotit. Ceea ce este destul de mult, chiar enorm as supen, asa ca as cam putea sa ii schimb si evacuarea cu una goala, de motorsport. Plajele de turatie originale nu le stiu, pot sa le caut, ca motorul e destul de comun, 90% seamana cu ala de Cielo OHC. :)
Nici macar Chuck Norris nu poate repara un XM ca sa fie functional 100

https://www.youtube.com/watch?v=ZkvdX-R8VSo

Avatar utilizator
james kilowatt
pasionat
Mesaje: 555
Membru din: Mar 24-Sep-2013 21:25
Localitate: Europa
Masina: Citroen C1 1.0 Auto
2: Mazda CX-30 SkyactivX AT AWD

Mesajde james kilowatt » Mar 08-Iul-2014 16:53

Tu n-ai relentiul la 2500rpm? :D

La mine nu e masina de competitie, ci de oras. E al naibii de important sa mearga bine la turatii joase. Cand mai merg cu ea la birou (chestie pe care cat pot, o evit) am viteze medii de 10-12km/h...

Avatar utilizator
cristi_s
pasionat
Mesaje: 223
Membru din: Mar 04-Aug-2009 07:57
Localitate: Brasov

Mesajde cristi_s » Mar 08-Iul-2014 17:08

N-are ralenti deloc, nu sta, sub 2500 scade si se opreste dupa cateva secunde. Trebuie sa o tin din acceleratie. Stiu ce zici, dar pentru oras exista si variante mai "soft" de modificari din astea, asa numitele kituri "fast road". Englezii cam fac pentru multe masini, dar multe sunt de calitate destul de slaba. Chiar daca sunt de la firme de renume, gen Kent Cams, Pipercams, etc,
Nici macar Chuck Norris nu poate repara un XM ca sa fie functional 100

https://www.youtube.com/watch?v=ZkvdX-R8VSo


Înapoi la “Tuning”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187743
    Total subiecte 18609
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 24
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11700
    Cel mai nou membru Eduard1973