Pagina 1 din 1

Istoria Citroen-ului 2 CV

Scris: Sâm 01-Noi-2008 22:44
de razzwan
Citroen 2CV - 60 de ani de istorie
ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine ImagineImagine

Deoarece pana la inceputul anilor ’30 automobilele erau prea scumpe, directorul general din aceea perioada al firmei franceze Citroen, Pierre Boulanger, a demarat proiectul unui automobil care trebuia sa ofere cateva cerinte minime precum: spatiu pentru 4 persoane, confort satisfacator, usor de condus si nu in ultimul rand un pret minim. Acest proiect a fost denumit TPV(Tres Petite Voiture) si a fost incredintat inginerului Andre Lefebvre. Incepand cu anul 1938 au fost construite cateva prototipuri pentru a fi testate. Acestea foloseau numeroase componente din aluminiu si magneziu precum si motoare cu 2 cilindri tip boxer avand racirea pe apa.

Dupa sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial conducerea firmei franceze a reluat dezvoltarea acestui proiect TPV. Din motive economice conducerea Citroen a hotarat folosirea otelului la unele componente ale viitorului automobil in locul aluminiului si magneziului. Alte modificari aduse fata de proiectul initial au fost: motorul bicilindric boxer avand racirea pe aer, interiorul si exteriorul redesenate complet, pentru acesta din urma fiind solicitat designerul italian Flaminio Bertoni.

Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1948 Citroen a prezentat sub forma de prototip modelul 2CV (Deux Chevaux). Acesta a primit numeroase critici din partea jurnalistilor considerandu-l un automobil spartan gen “low-cost” dar in acelasi timp primind aprecieri din partea publicului acesta vazandu-l ca pe un mijloc de transport ieftin cu costuri de exploatare si intretinere mici. Citroen-ul 2CV prezentat avea caroserie tip berlina cu 4 usi si acoperis detasabil care putea oferi patru locuri si find conceput dupa solutia “totul in fata”: motor amplasat in fata si transmisie pe rotile din fata. Motorul era unul de tip boxer cu doi cilindri avand racirea pe aer, cilindreea de 375 cmc si dezvolta o putere de 9 CP. “Multumita” unei mase totale de 550 Kg automobilul putea atinge o viteza maxima de 70 Km/h in timp ce consumul era de 3-5 L/100 Km. Transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 4 trepte iar suspensia era independenta.

Tot in 1948 constructorul francez ia decizia producerii in serie a Citroen-ului 2CV. Datorita pretului mic de achizitie si a costurilor mici de intretinere automobilul s-a bucurat inca de la inceput de un mare suces comercial. Productia a debutat in 1949 cu 4 exemplare pe zi ajungandu-se la 400 exemplare pe zi in 1950, clientii trebuind sa astepte intre 2 si 3 ani pana la livrarea automobilului. Incepand cu 1952 Citroen-ul 2CV este comercializat si pe alte piete, prima dintre acestea fiind Olanda. In 1954 capacitatea motorului este marita la 425 cmc puterea dezvoltata ajungand la 12,5 CP iar in 1961 la 14 CP.

In 1960 este realizat primul facelift concretizat cu retusuri la exterior si interior precum si unele inbunatatiri tehnice. Tot in acelasi an este lansata varianta de caroserie tip utilitara. In luna Decembrie a aceluiasi an este prezentata versiunea Sahara. Aceasta din urma avea in plus un al doilea motor amplasat in compartimentul din spate si dispunea de tractiune integrala. Au fost fabricate numai 694 exemplare.

Dupa o productie de 2.5 mil exemplare in 1968 este realizat un nou facelift iar puterea motorului a fost marita la 16,5 CP in timp ce viteza maxima era de 100 Km/h.

Incepand cu anul 1970 sunt oferite doua noi motorizari: unul de 435 cmc – 18 CP (2CV 4) si unul de 602 cmc – 29 CP (2CV 6). In 1979 este operat un nou facelift iar in 1981 sunt introduse franele pe disc pentru puntea din fata si este lansata versiunea de echipare Charleston. Tot in 1981 Citroen-ul 2CV a fost folosit de personajul principal James Bond (actorul Roger Moore) in filmul “For your eyes only”.

In 1988 productia inceteaza in Franta aceasta continand pana in Iulie 1990 in Portugalia. In afara de tara de origine Franta, Citroen 2CV a mai fost fabricat in tari precum Belgia, Chile, Argentina, Iran si Portugalia. In total au fost fabricate 5.514.196 exemplare (berline si utilitare).

Citroen 2CV a revolutionat piata automobilelor cu motor de mic litraj fiind unul dinte cele mai longevive automobile produse in serie.

Filmul Jandarmul ºi jandarme­riÞele, actorul Louis de FunÊs ºi CitroÍn-ul 2CV sÎnt elemente care au fãcut istorie. Pelicula este consideratã printre cele mai bune comedii, Louis de FunÊs se numãrã printre printre cei mai mari comici ai lumii iar 2CV-ul poate fi considerat cel mai Îndrãgit model Citroen.

Legãtura dintre cele trei elemente ºi noul C3 Pluriel Char­leston? Aparent nici una! Anul acesta Însã se Împlinesc ºase decenii de la naºterea modelului 2CV Charleston, iar cei de la Citroen vor sã sãrbãtoreascã.

Scris: Sâm 01-Noi-2008 23:46
de razzwan

Scris: Dum 02-Noi-2008 08:29
de abarth_mcm
Clar..a fost cea mai populara masina in Franta. Asa cum in Germania a fost broscuta, in Italia.. Fiat 500/600, in Anglia.. Mini-ul. Pentru ca a fost atat de populara, a fost si produsa atata timp. Pacat ca la noi au fost putine. Au fost putine pentru ca mai nimeni care isi aducea masini de afara la inceputul anilor '70 nu prefera 2CV-ul..se orientau spre opel-uri sau ford-uri..mult mai reusite evident.Cam asta e motivul de ce nu sunt la noi mulkte 2CV-uri din anii 60. Cele fabricate in anii 80 au venit dupa 90 la noi.
Oricum, consider 2Cv-ul una din cele mai simpatice masini facute vreodate..extrem extrem de simpla si rudimentara cand a fost conceputa.(nici macar manivela la geam nu avea)

Scris: Dum 02-Noi-2008 10:03
de mbc
la cerintele pentru 2cv mai erau cateva:
-sa poata taranul francez sa poarte palaria cand conducea masina
-sa se poata transporta un cofrag cu oua fara ca acestea sa se sparga pe drumurile de tara :)

Scris: Dum 22-Feb-2009 13:48
de razzwan