[P] Ce sunt bujiile? Și cum funcționează?

Scoala si biblioteca, tutoriale. Sau, cum sa...

Moderator: Echipa Tehnica

Avatar utilizator
WLD
Admin CITROclub
Mesaje: 2136
Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
Localitate: Bucuresti
Masina: BX 16v '88 si 89
2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
3: Xsara 2.0hdi stage 1+
Contact:

[P] Ce sunt bujiile? Și cum funcționează?

Mesajde WLD » Mar 22-Noi-2022 14:00

Prima întrebare pe care o putem pune este „cum este transformat combustibilul în mișcare in interiorul motorului?” Răspunsul este „prin ardere internă”. Pentru a transforma combustibilul în energie cinetică și a elibera această energie, motorul aprinde un amestec foarte inflamabil de aer și combustibil care este comprimat în interiorul cilindrilor. Bujiile joacă un rol critic în acest proces prin producerea scânteii care aprinde combustibilul, creând mici explozii care imping pistoanele în jos pentru a roti arborele cotit al motorului și, prin urmare, a genera puterea necesară pentru a invarti roțile. Pe lângă aprindere, componentele acționează și ca disipatori de căldură, transferând căldura din camera de ardere către sistemul de răcire al mașinii.

Bujiile sunt instalate în partea de sus a chiulasei și conectate la o bobină de aprindere. Părțile principale ale unei bujii includ electrozii centrali și de masă, izolatorul, terminalul și rezistența. Bobina de aprindere generează o tensiune înaltă care trece apoi de la terminal la electrodul central al bujiei. Odată ce tensiunea este suficient de mare, aceasta va „sări” peste decalajul dintre vârful electrodului central și electrodul de masa. Acest proces creează scânteia care aprinde amestecul aer-combustibil.

Când trebuie să înlocuiți bujiile?

În timp, distanța dintre electrozi crește, ceea ce înseamnă că este necesară o tensiune mai mare pentru a forma o scânteie. Acest lucru va înrăutăți performanța, afectând negativ procesele de aprindere. Bujiile se pot deteriora și ca urmare a depunerilor de carbon și a contaminării cu ulei sau a supraîncălzirii.
Bujiile moderne sunt proiectate pentru a rezista la condiții extreme și, de regulă, ar trebui să reziste între 130.000 și 160.000 de kilometri înainte de a fi înlocuite. Cu toate acestea, este întotdeauna posibil ca acestea să fie înlocuite mai devreme.

Iată câteva simptome comune ale bujiilor defecte:

● Porniri grele
● Mers neregulat la ralanti
● Rateuri
● Accelerație lentă
● Consum ridicat de combustibil
● Zgomote, autoaprinderi sau batai provenite de la motor
● Martor “Defectiune Motor” aprins

Lucruri de luat în considerare atunci când cumpărați bujii noi

Material
Bujiile pot fi fabricate dintr-o gamă largă de metale, inclusiv cupru, iridiu și platină. Materialele utilizate sunt esențiale în determinarea durabilității și performanței componentelor.

Cupru/nichel
Piesele standard din cupru sunt cele mai ieftine de produs și cele mai comune. Fișele sunt fabricate din cupru solid cu un electrod din aliaj de nichel. Cuprul este foarte conductiv și permite sistemului să funcționeze mai rece. Cu toate acestea, nichelul este un metal relativ moale și, prin urmare, bujiile au o durată de viață mai scurtă decât cele din platină sau iridiu. Datorită ratei mai rapide de uzură, este posibil ca bujiile să fie înlocuite la fiecare 30.000 de kilometri.

Platină
Bujiile din platină sunt construite cu un disc de platină sudat la capătul electrodului central. Acest lucru le permite să reziste mult mai mult decât omologii lor standard, cu o durată de până la 160.000 de kilometri. De asemenea, sunt mult mai fierbinți, ceea ce împiedică acumularea depozitelor de carbon.

Iridiu
Iridiul este de opt ori mai rezistent decât platina și are un punct de topire semnificativ mai mare. Acestea tind să fie mai scumpe, dar pot rezista cu 25% mai mult decât bujiile standard din platină. De asemenea, au un electrod central mai mic, ceea ce înseamnă că este nevoie de o tensiune mai scazuta pentru a genera un curent electric.

Fiabilitatea producătorului
Pe lângă materialele utilizate, este esențial să alegeți un producător de încredere care respectă standardele OE și din industrie. Producătorii populari de bujii includ BOSCH, Denso, NGK și Ridex. Luați în considerare o bujie Ridex cu o lungime a filetului de 19 mm. Distanța dintre electrozi a bujiei este de 0,9 mm și este potrivită pentru mărci precum FORD, HONDA, SEAT, SKODA și VW.

Compatibilitate
Înainte de a cumpăra o bujie, este important să verificați dacă aceasta este compatibilă cu motorul vehiculului dumneavoastră. O listă de vehicule compatibile ar trebui inclusă în descrierea produsului atunci când faceți cumpărături online. De exemplu, bujia 686S0018 este compatibilă cu multe modele populare Volkswagen, Skoda, Honda și SEAT, precum și cu Ford Galaxy Mk1 (WGR). Experții vor folosi adesea numărul echipamentului original (OEN) ca referință pentru a verifica compatibilitatea.

Înapoi la “Tips/Tricks”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187743
    Total subiecte 18609
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 24
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11700
    Cel mai nou membru Eduard1973