eugenro2001 - Uite, am gasit eu filmul cu GS-ul si am zis sa dau o mana de ajutor.
http://www.youtube.com/watch?v=6UemQavs ... re=relatedxenon - Eu sant fan BMW (atat pe auto, cat si pe moto)(am motocicleta BMW si nu ma va face nimic sa o schimb cu alta de alta marca).TOATE modelele de la BMW sant lucrate altfel decat masinile de duzina.Sant extrem de fiabile, sint gandite sa se lucreze usor la absolut toate componentele...sant altceva.Sant fascinat de tot ce inseamna BMW si cu asta am spus totul.
Dar cu toate astea, am un Citroen BX.Initial din intamplare (fiindca am fost fascinat de ceeace citeam prin revistele vechi si in ultima instantza, pt. ca nu am avut mai multi bani.Dar acum il pastrez (chiar daca mi-a facut mari probleme) fiindca sant fascinat de suspensia hidropneumatica.
Cred ca ar trebui sa iti iei un Citroen BX (macar)(@nicum mi-a luat-o inainte) ca sa poti intelege tot ce se vorbeste aici si toata aceasta nebunie cu LHM-ul.
.Iti spun eu ca dupa ce vei avea unul al tau, si vei fi "muscat" de virusul LHM, vei privi problema altfel.
BX-ul mi se pare cel mai indicat, fiindca e o investitie foarte mica (gasesti un BX 14 sau 16 intre 400 si 800 euro...poate si mai ieftin...cateva milioane ROL) e o masina medie din toate punctele de vedere (atat ca prestatii cat si ca preturi) si ar trebui sa fie o masina economica in ce priveste consumul de carburant.
Sigur!Suspensia BX-ului nu e nici pe departe la fel de stralucitoare ca a CX-ului (CX-ul e o masina deosebita.) si mai transmite ceva vibratii catre pasageri, dar e mult mai ieftina si mai simpla la intretinere decat un CX.Si chiar nu se face de rusine.Pana si un BX 14, cu cei 72 de cp ai sai, e o masina fasneatza, si are performantze de invidiat, in comparatie cu altele din clasa sa.M-am plimbat cu asa ceva.
Vorbeam de suspensia hidropneumatica???
Citeam acum cateva zile o descriere a acestei suspensii, in ghidul acela Citroen (care se poate descarca de pe unul din site-urile cluburilor poloneze sau sarbesti parca) si e descrisa foarte bine acolo, aceasta suspensie.Mi s-a parut ca sant lucruri foarte juste, pe care mi-am dat seama ca le face si masina mea si le-am constientizat de-abia in momentul in care am citit acele randuri.
Se spune acolo foarte clar, ca abia acum, in zilele noastre, alte firme renumite se straduiesc sa egaleze performantzele pe care le are suspensia hidropneumatica, din 1955.Si asta, prin adoptarea de suspensii multi-link sau a arcurilor progresive, sau a multor alte solutii mult mai complicate si mult mai scumpe.Dar aceasta suspensie, inca ramane de neegalat.E altfel!Pur si simplu! Si e meritul lui Citroen.
- Stiati ca suspensia hidropneumatica (prin intermediul azotului din sfere) se comporta ca o suspensie cu arcuri progresive, dar cu avantajul ca nu au frecventze de rezonantza cum au arcurile???
- Stiati ca aceasta suspensie are acea functie de
Anti-Dive (anti-scufundare)(despre care s-a mai vorbit pe alt post) care ii permite masinii sa ramana la orizontala in timpul franarilor violente???Ce alta masina mai face asa ceva???In felul acesta, Centrul de greutate ramane la locul initial si nu se deplaseaza spre fatza, ca in cazul suspensiei conventionale, lucru ce face ca franarile de urgentza sa fie foarte eficace, iar comportamentul masinii sa fie unul neutru.
- Stiati ca datorita acestei suspensii, in cazul demarajelor puternice masina nu se prea lasa de spate???Se explica acolo ca in momentul cand spatele are tendinta de a cobora, se inchide corectorul de inaltime si nu mai coboara peste o limita.Cum fac masinile puternice, pe care le lauda toata lumea, cand iau cate un start puternic???Nu cumva sant cu fundul pe asfalt???Cum mai filtreaza denivelarile asfaltului in aceasta faza???
- Stiati ca in timpul deplasarii pe un drum cu cocoase si valuri se face transfer de LHM din sferele spate in cele din fatza si din cele de pe stanga, in cele din dreapta???Astfel, masina se muleaza mult mai bine pe denivelarile drumului decat orice alta masina.Ce alta masina mai face treaba asta???E acea expresie..."carpeta magica" ce i se potriveste foarte bine(poate si mai bine, pt.CX si DS).
- Stiati ca datorita corectiei permanente a inaltimii, geometria suspensiei ramane aceeasi, indiferent de incarcatura pe care o transporta masina???Asta duce la o conducere relaxanta si nepericuloasa, chiar cu masina incarcata la refuz.Cata vreme, celelalte sisteme de suspensie sant gandite pt. o situatie medie si in foarte putine cazuri sant pe aproape de ce ar trebui sa fie sau de ce ar fi nevoie.Cu masina goala suspensia e prea inalta si prea dura, iar cu ea plina se lasa prea tare si devine prea moale, uneori masina devenind greu de stapanit.Asta pt. o masina cu suspensie clasica.
- Stiati ca datorita faptului ca absoarbe excelent socurile si capacitatii de a se mula pe denivelarile drumului, aceasta suspensie face ca masina sa aiba o aderentza nemaiintalnita la altele...practic, sa mentina toate 4 rotile in permanent contact cu solul, pe carosabil alunecos (apa, noroi, zapada, gheatza..)???Asta inseamna si forta motoare mult mai buna, daca rotile raman in contact cu calea de rulare.
Imi aduc aminte ca am citit candva, un articol despre Raliul Monte Carlo de prin '67 parca, unde se spunea ca echipa Citroen a castigat cu modelul DS, datorita suspensiei hidropneumatice.S-a anuntat ca pe jumatate din traseul unei speciale cu proba de viteza pe serpentine, era gheatza si zapada, iar pe cealalta jumatate era asfalt curat .Si toate echipele au fost puse in incurcatura, fiindca nu au stiut ce pneuri sa aleaga, in final alegand toti pneuri fara tinte (pneurile cu tinte i-ar fi dezavantajat serios in zona cu asfalt ).Numai conducerea echipei Citroen a fost singura care a decis sa echipeze cele 2 masini pe care le avea in competitie, cu pneuri cu tinte, stiind probabil ca suspensia hidropneumatica tolereaza astfel de anvelope, fara probleme, si pe asfalt curat.
Rezultatul???Ambele masini Citroen DS au terminat in fruntea clasamentului, pe locurile 1 si 2, iar pt.multe din celelalte masini ale altor echipe, asta a insemnat abandon prin iesirea in decor si avarierea serioasa a masinilor sau in orice caz obtinerea unor timpi foarte prosti.
Si nu a fost o alegere neinspirata pt. ceilalti, treaba cu anvelopele fara tinte!!!Chiar nu au avut de ales.Se stia ca masinile cu suspensie clasica, nu tolereaza anvelopele cu tinte pe asfalt curat.Mai ales in regim de competitie, unde totul e la limita.
- Stiati ca datorita amortizoarelor simple cu dubla-cale, amortizarea e mult mai eficace si mai constanta decat la oricare alt tip de amortizor???
- Singurul impediment al suspensiei hidropneumatice e faptul ca prin LHM, se pare ca se propaga ceva vibratii sau zgomote, dar care am inteles ca se pot elimina printr-o izolatie fonica mai de isprava.
Poate si faptul ca la noi in tara sant relativ putine locuri unde poti incarca sfere sau poti repara ceva la hidraulica, stiut fiind ca marea majoritate a mecanicilor, se feresc de Citroen si nu se pricep la acest tip de suspensie.
- Dar sa nu mai vorbim de avantajele arhicunoscute, oferite de garda la sol reglabila, care iti permite sa depasesti anumite obstacole sau sa nu ramai impodmolit in noroi sau zapada, cu burta lipita intr-o clisa aderenta la burta masinii, cu rotile suspendate si fara aderentza, dupa ce ai sapat cu rotile santuri adanci, de unde nu te mai scoate decat tractorul.
Sau poate despre traversarea unor vaduri de apa nu prea adanci, pe care doar cu o masina de teren te poti incumeta sa le treci.In nici un caz cu o berlina obisnuita.
Citroen poate sa faca toate astea chiar si cu o berlina "obisnuita", de duzina dupa cum sustin unii.
Sa nu mai amintim de Xantia cu sistem Activa, care nu se inclina aproape deloc pe viraje luate in forta, sau de Hidractiv 2 al lui XM, care, dupa parerea mea, e de domeniul fantasticului.XM e o masina impresionanta, prin linii, finisare, materiale, dotari....E o masina aristocrata si care nu pare invechita nici macar acum, dupa atatia ani de la lansare si chiar dupa scoaterea din fabricatie.
Xenon - Dupa ce vei afla cum e sa te dai jos de la volan odihnit (fara nici o exagerare) dupa un drum de 600 de Km (si contra cronometru) ca si cand ai fi facut doar 60 sau poate 30 de Km cu o alta masina, cu siguranta o sa-ti doresti un Citroen cu suspensie hidropneumatica.Si cu asta am spus suficient...de ce Citroen si nu Mercedes sau BMW.
.
Sa vezi cum e sa ii privesti nepasator si destins pe ceilalti participanti la trafic si sa observi cat de stresati stau la volan, in masinile lor de zeci de mii de euro.E amuzant!Pe mine ma amuza teribil lucrul acesta.
.......A fost cel mai lung drum facut intr-o zi, pe care am apucat sa-l fac cu masina, de cand o am.A trebuit sa ajung pana in judetul Dambovita si sa ma si intorc in aceeasi zi.Si asta presupunea si traversarea Bucurestiului pe centura, de la un cap la altul.Si cred ca ne este cunoscut multora dintre noi, ce inseamna centura capitalei.
.Plus ca la intoarcere, am prins si noapte undeva intre Urziceni si Buzau +tot traficul infernal si toti cei care se intorc din Moldova, in capitala, duminica seara....Se circula bara la bara, pe contrasens...au fost si vre-o 2 accidente grave...chiorala cu faruri...etc.
La un momentdat, cand s-a mai eliberat soseaua si am inceput sa merg mai tare, se facuse coloana dupa mine, fiindca le-a placut probabil celorlalti cum mergeam (mergeam cu 120-140 si ceilalti nu faceau fatza cu farurile lor noi si bune, pe care au dat mii de euro).In spetza, un Opel Astra, un Renault Megane 2, un Mercedes 190 si... . Dar s-au pierdut in spate la un momentdat.Am calcat-o mai tare, fiindca ma deranjau farurile lor in oglinzi.
Toata treaba asta mi-a luat fix 3 ore la ducere, fix 3 ore la intoarcere.Am facut fix 2 ore Braila - Bucuresti, prin Buzau-Urziceni (230 Km parca) si 1 ora traversarea centurii + multe pauze de uitat pe harta, pt. ca nu cunosteam zona (jud Dambovita) si trebuia sa ajung la punct fix.
Astfel, la 13:00 am plecat din BR, la 16:00 am ajuns la destinatie, am stat acolo pana la 18:00, apoi am plecat si la 21:00 eram deja in casa."TGV-ul" meu a functionat perfect si m-a adus inapoi acasa, intreg si destul de proaspat.
Dupa aceea am mai iesit si in oras cu prietena, fara sa ma apuce somnul, sau sa ma doara spatele (ca dupa un drum lung).Deci...trage tu concluziile.
Scuze daca v-am plictisit!!! Nu e o mare grozavie, ce am facut eu si cu sigurantza, si ceilalti au multe povesti frumoase, petrecute alaturi de masinile lor la fel de frumoase!