PUTERE / CUPLU
Moderator: Echipa Tehnica
PUTERE / CUPLU
Ăntrucât ĂŽn discuţiile anterioare privind subiectul BENZINĂ/DIESEL, dieseliştii au menţionat că simt altfel decât benzinari cuplul motor, poate cineva să-mi explice ce este cuplul motor şi când şi cum influenţează asupra dinamicităţii maşinei şi cum puterea motorului influenţează cuplul, sau cuplul puterea?
Din fizica de liceu: P = F * v (puterea = forţa * viteza). Ăn cazul nostru particular, motoarele pe benzină sunt orientate pe componenta "viteză", iar cele diesel pe componenta "forţă". Cuplul este tocmai reprezentarea acestei forţe de tracţiune, iar la turbodiesel se simte ĂŽn mare ca la 'benzină', doar că la alte turaţii - te ĂŽmpinge ĂŽn scaun, ĂŽţi dă impresia unui demaraj bun etc.
- nicum
- Moderator
- Mesaje: 5427
- Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16 RS
Sint strins legate intre ele. Fara pretentii de argumente stiintifice, lucrurile stau cam asa. Motoarele pe benzina au putere mai mare si cuplu mai mic, iar la diesel (pentru simplificare excludem turbo diesel) e invers. La motoarele pe benzina lipsa cuplului e compensata de turatia mai mare, iar cuplul mai mare la diesel e penalizat de o turatie mai mica.
Diferentele intre cele 2 motoare se vad cel mai bine in cazul unei masini incarcate sau si mai bine in cazul unor serpentine la munte. Eu cu masina mea voi mesteca la greu in schimbator, pe cind un diesel-ist mult mai putin. La drum drept un motor pe benzina va accelera mai repede decit unul diesel.
Cam asa stau lucrurile in cazul unor motoare aspirate. Adaugarea unei turbine (la ambele tipuri de motoare) imbunatateste lucrurile.
Diferentele intre cele 2 motoare se vad cel mai bine in cazul unei masini incarcate sau si mai bine in cazul unor serpentine la munte. Eu cu masina mea voi mesteca la greu in schimbator, pe cind un diesel-ist mult mai putin. La drum drept un motor pe benzina va accelera mai repede decit unul diesel.
Cam asa stau lucrurile in cazul unor motoare aspirate. Adaugarea unei turbine (la ambele tipuri de motoare) imbunatateste lucrurile.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!
daca iei motoarele de cai identici de la c4 (1.6 110 hp) poti observa urmatoarele:
- 1.6 HDI - 240 Nm @ 4000 rpm
- 1.6 16v - 147 Nm @ 5250 rpm
Dieselul mi se pare mult mai confortabil in condus, mai elastic. Ce-i drept este ajutat si de fantastica turbina cu geometri variabila. un amic de al meu are un 307 cu motorul de 1.6 benzina. dupa ce termin rodajul il provoc la un scurt drag race pe 1km de curiozitate, dar parerea mea este ca "il voi face". revin cu detaliile "cursei ilegale"
- 1.6 HDI - 240 Nm @ 4000 rpm
- 1.6 16v - 147 Nm @ 5250 rpm
Dieselul mi se pare mult mai confortabil in condus, mai elastic. Ce-i drept este ajutat si de fantastica turbina cu geometri variabila. un amic de al meu are un 307 cu motorul de 1.6 benzina. dupa ce termin rodajul il provoc la un scurt drag race pe 1km de curiozitate, dar parerea mea este ca "il voi face". revin cu detaliile "cursei ilegale"
-
- pasionat
- Mesaje: 109
- Membru din: Mar 28-Feb-2006 22:32
- Localitate: Bucuresti
pesteimputit scrie:pa 1km poate pe 400m nu cred ca ai sanse
Nici macar pe un kilometru...
Referitor la cuplu vs. putere, un exemplu mai apropiat de realitatea cotidiana, dieselurile sint ca o bicicleta mountain bike vs. una de sosea. La plecat de pe loc pleaca mai usurel MB-ul ca are foi mai mici si pinioane mai mari (deci rapoarte mai mici -> cuplu mare). Insa asta se rezolva dupa primii citiva metri dupa ce incepi sa iei viteza, si rapoartele mai mari dintre foi si pinioane de la cea de sosea incep sa se simta iar cuplul mai mic deja nu mai este un dezavantaj, pentru ca puterea mai mare (capacitatea de a produce mai mult lucru mecanic in aceeasi unitate de timp) face ca bicicleta de sosea sa iasa in fata. Desigur, pe teren dificil unde e nevoie de cuplu MB-ul primeaza, insa discutam de masini de strada:)
Probabil daca omul face drag race intre un HDI si un I de aceeasi putere... HDI-ul va scoate botul in fata la primele 2 trepte (adica pina la 65-70Kmph). Probabil dupa ce schimbi a 3-a HDI-ul va ramine in urma pentru ca deja de acolo e nevoie de putere, si nu foarte mult de cuplu.
Practic si diferenta de acceleratie de la 0 la 100 e in favoarea I-ului din acelasi motiv.
Singura chestie este ca HDI-ul va avea un consum instantaneu maxim de vreo 10-12l/100 iar I-ul se va duce spre 30
Lasati concursurile astea.... Benzina face diesel la demaraj si viteza maxima! Diesel face la greu benzina la reprize si drumuri in urcare! Asta datorita cuplului! Eu ma distrez cu 520d prin trafic, nu cred care ar fi problema cu 1.6 de la Citroen!
Acum, ca am mers cu ambele masini, mi-as lua un diesel pt ca nu ma rog de ea la urcat si nu ma plang in depasiri ... Si de consum nu zic, ca stim cu totii!
Acum, ca am mers cu ambele masini, mi-as lua un diesel pt ca nu ma rog de ea la urcat si nu ma plang in depasiri ... Si de consum nu zic, ca stim cu totii!
[b:8a91ac8b41]Citroen Spirit on my C4... VTR 1.6i, Obsidien [/b:8a91ac8b41][img:8a91ac8b41]http://www.sloganizer.net/en/style3,C4.png[/img:8a91ac8b41]
- White Wizard
- pasionat
- Mesaje: 246
- Membru din: Mar 15-Noi-2005 19:38
- Localitate: Bucuresti
Adica la diesel ai reprize mult mai bune.. Eu unul mai bine merg in spatele unui TIR 2 km decat sa duc masina in 5000RPM! Cu diesel calci pedala si parca mananca asfaltul!
Da sa fereasca careva sa ma supere.. Ma duc in 6000+ imediat
Da sa fereasca careva sa ma supere.. Ma duc in 6000+ imediat
[b:8a91ac8b41]Citroen Spirit on my C4... VTR 1.6i, Obsidien [/b:8a91ac8b41][img:8a91ac8b41]http://www.sloganizer.net/en/style3,C4.png[/img:8a91ac8b41]
-
- pasionat
- Mesaje: 109
- Membru din: Mar 28-Feb-2006 22:32
- Localitate: Bucuresti
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori
- Cauta in forum
- Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
- PARTENERI
- Link-uri utile
- Statistici
- Totals
Total mesaje 187681
Total subiecte 18620
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 24
Users per day: 2
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11709
Cel mai nou membru csty41