Tonul foarte decent al colegului Mihai Sandor ma face sa nu polemizez in termeni mai duri. Incerc doar sa il fac sa constientizeze si pe el si pe cei ce citesc postul meu si topicul acesta, ca nu vorbesc deloc prostii si ca frana de motor este
produsa intr-adevar de depresiunea creata in cilindri de intreruperea alimentarii acestora cu amestec comburant creata de inchiderea clapetei de aceleratie.
Dar, dincolo de ce este produsa aceasta(frana de motor), ea este
influentata de absolut orice factor extern, a se citi forta ce vine in ajutorul fenomenului mai sus explicat. Cum ar fi retrogradarea intr-o treapta inferioara de viteza care face ca forta declansata de depresiunea cu pricina sa aiba si suficient cuplu pentru a influenta miscarea masinii prin marirea bratului ei(adica a razei pinioanelor, amintite de colegul Mihai Sandor). Este foarte usor sa "decorticam"(termen figurativ/alegoric menit a face explicatia mai inteligibila, deci ghilimelele sunt necesare, domnu' Sandor...) fenomenul cu pricina daca aprofundam cu atentie mecanica newtoniana, primul capitol din cartea de fizica de liceu de clasa a noua de pe vremea mea(inceputul anilor '80). Acum , dat fiind timpul scurs de atunci, cred ca se invata pe la gimnaziu, undeva intr-a sasea, sau a saptea ca doar suntem in secolul XXI.
Ar trebui, pentru a intelege cum se compun fortele care concura la fermitatea franei de motor, sa pricepem cum sunt orientate fortele de frecare intre componentele in miscare ale motorului aflate in contact prin intermediul peliculei de ulei si cum actioneaza rezultanta lor fata de cea care franeaza masina in timpul franei de motor. Ii sugerez domnului Sandor si sustinatorilor Domniei sale sa plece de aici in studiul asupra partii teoretice a fenomenului relatat de mine. Si daca tot nu le iese ceva la socoteala sa isi puna problema daca declansarea mai mult sau mai putin brusca a unui val de vant orientat din fata masinii , deci invers directiei de deplasare, influenteaza cumva fermitatea unei eventuale frane de motor.
Cat despre consumul acela si economia de combustibil, ii asigur pe toti cei care au citit si au dat marunt din buze, ca am proprietatea termenilor si incerc sa nu fiu ridicol sau sa mint. M-am frecat si eu la ochi mirat vazand ca pe acelasi tronson de drum cam in aceleasi conditii meteo si exact la aceeasi viteza, cu o singura persoana in masina, si anume eu, consumul instantaneu era 5,9 l/100 km exact unde cu uleiul anterior fusese 7,2 l/100 km. Consumul mediu dat de computerul de bord scazuse cu cifre de-a dreptul ametitoare pe care nu le dau aici intrucat nu prea le cred nici eu si le pun pe seama erorilor inerente ale sale. E clar insa ca si "plin pe plin"(ghilimele necesare, domnu' Sandor, va mai explic de ce?) consumul este sensibil mai mic. Nu mai spun cu cat. Incercati si va veti convinge sau ma veti injura(eventual pe forum, ceea ce ar fi perfect si ar feri pe ceilalti membri de vreo eventuala escrocherie). Sunt convins ca , avand in vedere calitatea execrabila a lubrifianilor folositi in general sau recomandati de producatorul masinii, trecerea la cel recomandat de mine se va simti chiar mai pregnant.
In legatura cu Metabond, il asigur pe colegul Sandor Mihai ca este un "snake" oarecare de origine "necontrolata" care face mai mult rau decat bine motorului(offf, ghilimelele astea...), deci asteptarile sale erau, din pacate, nejustificate de vreo calitate reala a produsului in cauza. El este contrapus in discutia noastra unei adevarate "icoane"(ghilimele, da, stiu...) a culturii automobilistice americane, extrem de usor de analizat, studiat etc. etc. etc. Este ca si cum ne-am pune problema ce racoritoare e Coca-Cola, asta...
Pe colegul Iulian il invit sa intre un pic in "dedesubturile"(ghilimele din nou necesare , domnu' Sandor, ca e exprimare figurativa, stiti Dumneavoastra...) normelor C cat si ale celor europene, japoneze, americane etc. pentru a nu mai fi asa de ingrozit de eventuala iesire din logica respectarii lor orbesti fara pusul unor intrebari suplimentare.
Cu regretul ca timpul meu alocat forumului acesta este limitat si au ramas extrem de multe de spus, va las cu bine si va urez,
Un an nou mai fericit si mai plin de realizari!