Curiozitate: de unde aceste diferenţe? Nu e aceeaşi caroserie? Sau e de la variantă, motorizare? Oricum, eu tot timpul am iluzia că pneurile nu sunt umflate bine
Presiunea in pneuri la C3
Moderator: Echipa Tehnica
Presiunea in pneuri la C3
Un coleg de-al nostru de forum a spus la un moment dat că la el presiunile indicate sunt 2.1 / 2.5 (ĂŽncărcare redusă) şi 2.3 / 2.8 (ĂŽncărcare ridicată). Ideea e că la mine scrie ceva de genul: 2.1 / 2.1 (redus) şi 2.1 / 2.5 (ridicat).
Curiozitate: de unde aceste diferenţe? Nu e aceeaşi caroserie? Sau e de la variantă, motorizare? Oricum, eu tot timpul am iluzia că pneurile nu sunt umflate bine
(mie mi se "par" multe, oricum!)
Curiozitate: de unde aceste diferenţe? Nu e aceeaşi caroserie? Sau e de la variantă, motorizare? Oricum, eu tot timpul am iluzia că pneurile nu sunt umflate bine
Pneurile mele sunt fix la fel (175/65 R14 82T). Diferenţa de la o vulcanizare la alta eu zic că are 2 cauze:
(a) evident - manometrele nu trec permanent pe la metrologie
(b) temperatura exterioară - oricât ne-am amăgi noi că PV=cT (c - constantă - aia cu molii şi cu ce naiba mai e
) şi că pneul e flexibil şi că volumul creşte cu temperatura, de fapt creşte şi presiunea odată cu temperatura, că pneul nu e aşa de flexibil
(b') pneurile sunt umflate cu aer, care aer conţine şi vapori de apă, care condensează şi se evaporă, provocând variaţii mai mari ale volumului de aer şi a presiunii ĂŽn pneuri
Aşa s-ar explica poate de ce pe soare (căldură) maşina are un pic alt comportament ĂŽn gropi şi pe asfalt denivelat decât pe ploaie.
(a) evident - manometrele nu trec permanent pe la metrologie
(b) temperatura exterioară - oricât ne-am amăgi noi că PV=cT (c - constantă - aia cu molii şi cu ce naiba mai e
(b') pneurile sunt umflate cu aer, care aer conţine şi vapori de apă, care condensează şi se evaporă, provocând variaţii mai mari ale volumului de aer şi a presiunii ĂŽn pneuri
Aşa s-ar explica poate de ce pe soare (căldură) maşina are un pic alt comportament ĂŽn gropi şi pe asfalt denivelat decât pe ploaie.
Am si eu (de fapt aveam) azot.
Pe scurt, parerea mea este ca presiunea variaza cu temperatura, ca pt orice alt gaz (p*V = niu*R*T, mersi Dan ;)).
Ca argumente rationale pt umflarea cu azot ar fi lipsa vaporilor de apa (ce zicea DanCld mai sus, punctul b' ) si eventual prevenirea imbatranarii stratului interior al cauciucului (din cauza absentei oxigenului).
Acum, pe larg, experienta mea cu azotul:
- aprilie 2005 - Sama Service - temperatura exterioara de ~11 grd Celsius, imi schimb cauciucurile de iarna cu cele de vara (folosind aceleasi jante).
Cu ocazia asta bag si azot, ca experiment.
Deci presiune initiala 2.1 fata / 2.3 spate, la temp de ~11 grade, azot.
- iulie 2005 - ma duc la Sama pt o verificare de presiune.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate, azot, cauciucuri calde (verificare de presiune am facut-o la vreo 7 minute dupa ce am ajuns acolo).
Temperatura exterioara - circa 25 grade.
Tips&tricks: daca ati bagat azot de la Sama, verificarea de presiune si eventuala completare cu azot este gratuita!
- sfarsit de august 2005: folosind un manometru de 5 lei din Cora, fac o verificare de presiune, de data asta cu cauciucurile reci.
Temperatura exterioara: vreo 30 grade
Rezultat: 1.9 fata / 2.1 spate. Naspa.
Ma duc imediat la o vulcanizare din apropiere (circa 7 minute de mers cu masina) sa verific presiunea.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate. Le spun sa mai bage un +0.1 atat pe fata cat si pe spate, constient de faptul ca imi impurific bunatate de azot
Dar totusi imi era prea lene sa ma duc la Sama pt atata, plus ca peste vreo 2 luni oricum instalez pneurile de iarna.
- 26 septembrie 2005: hai sa testez noua pompa de picior (branduita Michelin), cumparata din Carrefour.
Atat pompa asta (are manometru) cat si doua manometre de 5 lei se incapataneaza sa arate identic: 1.9 fata si 2.1 spate (la rece).
Ma enervez si bag un 2.3 fata / 2.5 spate (adio azot)
Adevarul e ca topaie un pic acum, dar cauciucurile arata in sfarsit umflate (fara "burta") si broscuta sta mai ferm in viraje.
P.S. Mi-e frica sa ma duc la vulcanizarea aia de cartier, de ce valori mi-ar putea arata manometrul lor
Pe scurt, parerea mea este ca presiunea variaza cu temperatura, ca pt orice alt gaz (p*V = niu*R*T, mersi Dan ;)).
Ca argumente rationale pt umflarea cu azot ar fi lipsa vaporilor de apa (ce zicea DanCld mai sus, punctul b' ) si eventual prevenirea imbatranarii stratului interior al cauciucului (din cauza absentei oxigenului).
Acum, pe larg, experienta mea cu azotul:
- aprilie 2005 - Sama Service - temperatura exterioara de ~11 grd Celsius, imi schimb cauciucurile de iarna cu cele de vara (folosind aceleasi jante).
Cu ocazia asta bag si azot, ca experiment.
Deci presiune initiala 2.1 fata / 2.3 spate, la temp de ~11 grade, azot.
- iulie 2005 - ma duc la Sama pt o verificare de presiune.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate, azot, cauciucuri calde (verificare de presiune am facut-o la vreo 7 minute dupa ce am ajuns acolo).
Temperatura exterioara - circa 25 grade.
Tips&tricks: daca ati bagat azot de la Sama, verificarea de presiune si eventuala completare cu azot este gratuita!
- sfarsit de august 2005: folosind un manometru de 5 lei din Cora, fac o verificare de presiune, de data asta cu cauciucurile reci.
Temperatura exterioara: vreo 30 grade
Rezultat: 1.9 fata / 2.1 spate. Naspa.
Ma duc imediat la o vulcanizare din apropiere (circa 7 minute de mers cu masina) sa verific presiunea.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate. Le spun sa mai bage un +0.1 atat pe fata cat si pe spate, constient de faptul ca imi impurific bunatate de azot
Dar totusi imi era prea lene sa ma duc la Sama pt atata, plus ca peste vreo 2 luni oricum instalez pneurile de iarna.
- 26 septembrie 2005: hai sa testez noua pompa de picior (branduita Michelin), cumparata din Carrefour.
Atat pompa asta (are manometru) cat si doua manometre de 5 lei se incapataneaza sa arate identic: 1.9 fata si 2.1 spate (la rece).
Ma enervez si bag un 2.3 fata / 2.5 spate (adio azot)
Adevarul e ca topaie un pic acum, dar cauciucurile arata in sfarsit umflate (fara "burta") si broscuta sta mai ferm in viraje.
P.S. Mi-e frica sa ma duc la vulcanizarea aia de cartier, de ce valori mi-ar putea arata manometrul lor
- nicum
- Moderator
- Mesaje: 5427
- Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16 RS
Daca ai azot, adica un gaz nobil, presiunea nu variaza cu temperatura. Gindeste-te ca noi astia cu sfere pe post de amortizoare ar trebui sa avem sfere pt vara, iarna si primavara/toamna. Poate aia de la Sama nu baga azot.
Cel mai bine e sa iti cumperi un manometru pentru anvelope, nu cred ca poate fi scump.
Cel mai bine e sa iti cumperi un manometru pentru anvelope, nu cred ca poate fi scump.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!
@nicum - nu am gasit nici o sursa credibila care sa afirme ca azotul are "derogare" de la legea lui Gay-Lussac: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat9.htm
Ba dimpotriva, tot de pe site-ul Universitatii din Fribourg: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat13.htm
"At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases."
unde STP = standard temperature (300 Kelvini = ~27 grd Celsius) and pressure (1 atmosfera)
Nu stiu cum e cu sferele de la amortizoare (spre rusinea mea).
Teoretic, la acelasi volum si cantitate de gaz, intre -30 grd Celsius si +40 grd Celsius ar trebui sa fie o diferenta de presiune de 28.8%.
P.S. De unde pot cumpara un manometru pt anvelope competent?
Ba dimpotriva, tot de pe site-ul Universitatii din Fribourg: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat13.htm
"At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases."
unde STP = standard temperature (300 Kelvini = ~27 grd Celsius) and pressure (1 atmosfera)
Nu stiu cum e cu sferele de la amortizoare (spre rusinea mea).
Teoretic, la acelasi volum si cantitate de gaz, intre -30 grd Celsius si +40 grd Celsius ar trebui sa fie o diferenta de presiune de 28.8%.
P.S. De unde pot cumpara un manometru pt anvelope competent?
Ultima oară modificat Mar 27-Sep-2005 18:38 de către mars2k, modificat 1 dată în total.
nicum scrie:Daca ai azot, adica un gaz nobil, presiunea nu variaza cu temperatura. Gindeste-te ca noi astia cu sfere pe post de amortizoare ar trebui sa avem sfere pt vara, iarna si primavara/toamna. Poate aia de la Sama nu baga azot.
Să nu amestecăm merele cu perele. Ăn sfere presiunea e mult mai mare, iar variaţia presiunii ĂŽn raport cu temperatura ambiantă e, ĂŽn termeni absoluţi, mică (deşi, da, variaţia relativă, adică ĂŽn procente, e totuşi apropiată!). Ăn pneuri diferenţa de la 2.1 la 2.3 (+/- 10%) se traduce imediat ĂŽn discomfort la rularea prin gropi şi carosabil "imperfect".
- nicum
- Moderator
- Mesaje: 5427
- Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16 RS
Spre rusinea mea, nu prea le am cu chimia si cu gazele, dar fara indoiala a existat o explicatie foarte pertinenta pentru care in sfere si mai nou in anvelope se foloseste azot. Dupa umila mea parere explicatia pe care o cautam e aceea ca folosind azot in loc de aer, presiunea gazului in sfera/camera nu variaza cu temperatura.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!
mars2k scrie:@nicum - nu am gasit nici o sursa credibila care sa afirme ca azotul are "derogare" de la legea lui Gay-Lussac: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat9.htm
Ba dimpotriva, tot de pe site-ul Universitatii din Fribourg: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat13.htm
"At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases."
unde STP = standard temperature (300 Kelvini = ~27 grd Celsius) and pressure (1 atmosfera)
Nu stiu cum e cu sferele de la amortizoare (spre rusinea mea).
Teoretic, la acelasi volum si cantitate de gaz, intre -30 grd Celsius si +40 grd Celsius ar trebui sa fie o diferenta de presiune de 28.8%.
P.S. De unde pot cumpara un manometru pt anvelope competent?
mai citeste singur o data ce ai luat cu copy paste de pe site-ul ala: "At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases" adica la temperatura aia standard se comporta ca un gaz ideal. conditii ideale in fizica inseamna, printre altele, lipsa variabilelor. ai sa spui ca face asta si oxigenul si hidrogenul, dar e vorba doar de temperatura aia si de gazul in stare pura. pe linga toate astea, azotul chiar are variatii mici de presiune in functie de temperatura. la 55 de atm intr-o sfera, la o variatie de temperatura de la -15 gC pina la ~+90 (cit poate ajunge in mers temperatura LHM-ului) ar insemna ca sfera aia sa nu amortizeze de loc la -15 si sa fie ca o mingie la +90. si asta intr-un interval de juma de ora cit i-ar lua LHM-ului sa se incalzeasca. asa ca ma intreb si eu, sinteti siguri ca e azot in tubul ala? si daca da, ce calitate are? sau mai exact cit % din el e azot si cit alte impuritati? iar in leg cu sferele, nu ar fi putut sa aiba oxigen in ele pentru ca in contact cu grasimile oxigenul explodeaza. ar fi putut sa aiba CO2, dar nu e la fel de stabil termodinamic ca si azotul. voila!
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
Repet, STP inseamna ~27 grd Celsius si 1 atm (1 atm = 1,01 bar).
Daca inmultesc 1 atm cu un factor de 2-3 ajungem la valorile de presiune relevante pentru o anvelopa, conditii in care eu spun ca legea universala a gazului ideal este inca valabila (pV = nRT).
In fond, fizicienii secolului 19, "parintii" legilor gazului ideal, au facut si ei niste experimente, compresand niste gaze reale de vreo 2-3 ori...
La 55 atm (~= 55 bar) nu stiu, e posibil ca variatia de presiune a azotului sa fie mult mai mica decat ar rezulta din "pV = nRT".
In fond, alte gaze la o asemenea presiune se lichefiaza.
De fapt, s-ar putea ca asta sa fie sursa mitului cu "presiunea azotului nu variaza cu temperatura" - faptul ca afirmatia asta e valabila pt 55 atm, extrapolata la orice alta presiune.
Iar referitor la "de ce se foloseste azot si nu alte gaze" in sfere:
- e un gaz relativ inert (in sensul ca nu reactioneaza chimic cu peretii incintei)
- e abundent (78% din aer este azot)
- e destul de usor de obtinut (de exemplu prin distilarea fractionata a aerului)
- din cate afirma Nicum, Marian si Khan - la ~55 bari, presiunea nu variaza semnificativ cu temperatura. Asa o fi. Dar nu cred ca e relevant pt anvelope.
Iar CO2 nu se foloseste pt simplul motiv ca la o presiune mai mare de 74 bari + temperatura mai mica de 31 grd Celsius se lichefiaza
Daca inmultesc 1 atm cu un factor de 2-3 ajungem la valorile de presiune relevante pentru o anvelopa, conditii in care eu spun ca legea universala a gazului ideal este inca valabila (pV = nRT).
In fond, fizicienii secolului 19, "parintii" legilor gazului ideal, au facut si ei niste experimente, compresand niste gaze reale de vreo 2-3 ori...
La 55 atm (~= 55 bar) nu stiu, e posibil ca variatia de presiune a azotului sa fie mult mai mica decat ar rezulta din "pV = nRT".
In fond, alte gaze la o asemenea presiune se lichefiaza.
De fapt, s-ar putea ca asta sa fie sursa mitului cu "presiunea azotului nu variaza cu temperatura" - faptul ca afirmatia asta e valabila pt 55 atm, extrapolata la orice alta presiune.
Iar referitor la "de ce se foloseste azot si nu alte gaze" in sfere:
- e un gaz relativ inert (in sensul ca nu reactioneaza chimic cu peretii incintei)
- e abundent (78% din aer este azot)
- e destul de usor de obtinut (de exemplu prin distilarea fractionata a aerului)
- din cate afirma Nicum, Marian si Khan - la ~55 bari, presiunea nu variaza semnificativ cu temperatura. Asa o fi. Dar nu cred ca e relevant pt anvelope.
Iar CO2 nu se foloseste pt simplul motiv ca la o presiune mai mare de 74 bari + temperatura mai mica de 31 grd Celsius se lichefiaza
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187805
Total subiecte 18662
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11832
Cel mai nou membru Murat





