Pagina 1 din 10

Mersul subturat,cum schimbam vitezele-variatia consumului?

Scris: Lun 02-Oct-2006 08:47
de Matrixu
Vad ca asta e un subiect destul de sticky, si cum are legatura si cu consumul ar fi destul de util de dezbatut.(nu ca nu s-ar mai fi vobit si prin alte topicuri, dar macar acum stim unde gasim informatia).

Poate fi si un subiect general, dar la inceput sa discutam pe C4, dupa care poate il mutam la "Diverse".

Pt mine, mers subturat, inseamna sa mergi prin oras(oricare ar fi el, unde schimbatul vitezelor se face frecvent) si sa schimbi vitezele la 2500 - 2800 ture.
Nu trebuie sa tremure masina ca sa ne dam seama ca nu suntem in treapta care trebuie, doar berlinele aveau comportamentul asta. Este un rationament gresit cand se afirma: Nu tremura, nu face urat deci nu merg subturat.

Daca schimbarea se face la 2500 ture,atunci turatia va cadea undeva sub 2000 ture(nu cu mult, dar este sub), si masina va fi fortata pana ajunge iar la 2500 unde trebuie sa schimb din nou si tot asa..

Cuplul maxim la benzinare, este la 3250rpm pt motor de 1.4, la 4000 rpm pt motor de 1.6 si la 4750rpm pt motorul de 2.0 180CP...
Ce intelegeti voi din condusul asta cu schimbat la 2500 de ture?Consum mai mic categoric nu veti avea, masina merge "chinuita", ungerea nu se face cum trebuie, nu poti sa te bucuri de cuplul ala pt care ai dat niste bani,si mai sunt si altele(aici ar fi bine cei care se pricep la detalii tehnice sa mai zica cate ceva)

Un motor nu este deloc fortat daca atinge valoarea de cuplu maxim, asa cum multi au tendinta sa creada si merg dupa principiul: ambalez motorul se strica mai repede, sau face prea mult zgomot si se strica cine stie ce...

Parerea mea este, ca ar trebui atinsa valoarea de cuplu maxim atunci cand schimbam.Poate asta este si motivul pt care multi cu motor de 1.6 se plang de consumuri gen 14-15, pt ca schimba la 2500 ture.

Exemplele de mai sus, sunt valabile atunci cand intr-adevar se poate merge in oras cu cel putin viteza legala, si nu de ambuteiaje unde nu schimbi decat a II a.

Scris: Lun 02-Oct-2006 10:38
de Costin
total de acord :!:
printre partile negative, din ce am auzit :wink: , se numara si murdarirea bujiilor si deoarece in softul calculatorului parametrii se ajusteaza automat se schimba curbele de timpi de injectie functie de turatie :idea:
repet asta e ce mi s-a spus, daca gresesc corectati-ma :twisted:
eu schimb intre 3000-3500 rpm inca vreo mie de km ( macar 2500 km sa faca masina ) apoi 3500-4000 rpm :D

Scris: Lun 02-Oct-2006 11:57
de Alex Motan
Cum sa schimb la Cuplu Maxim? Al meu este la 4750... :!: ce fac? Merg cu a-2-a prin oras cu 70-80 la ora ca asta e viteza care o am la cuplu maxim. Nu inteleg cum ar putea sa fie motorul subturat daca schimb a 4-a la 50km/h. Nu da in nas nu se supara ba din contra are o elasticitate fff buna pe la 2000 de ture. Repet nu schimb a 4-a la 40 sau la 50 si bag piciorul in ea pt ca o chinui dar daca am de mers cu 50 mai bine de 1 2 min constant de ce sa nu schimb? Asta cu subturatul nu prea o cred pt ca am reusit sa scot consumuri fff mici cu masina mea seara in oras si asta nu ca merg cu a 2-a in continuu pt ca mi-ar manca extraordinar de mult. Consider ca daca tinem masina intre 2000-3000 de ture consumul este optim. Intrebarea mea este urmatoarea: Pe ce va bazati cand spune-ti ca motorul este subturat se strica?? Am scris in rubrica de consum ca am condus un Muranno care schimba vitezele intre 1500-2000 de ture numa acolo statea turatia. Ex: aveam a 4-a chiar si la 40 la ora. :!: :!: Crede-ti ca astia care fac masini cu cutie automata care schimba asa nu stiu despre ce e vorba?
P.S: Veniti cu dovezi de subturare si eu nu mai schimb asa dar nici la 5000 de ture ca ma apuca zbenga sa merg numa cu a 2-a in oras.

Scris: Lun 02-Oct-2006 12:02
de DinoG
A merge subturat inseamna dupa parerea mea sa schimbi viteza la o turatie mica (2000-2500 rpm) si sa accelerezi apoi pana ajungi iarasi la o turatie mai mare si tot asa...

Mersul economic inseamna sa schimbi vitezele la turatii decente (chiar daca nu atingi cuplul maxim) si de a pastra viteza cat de cat constanta fara sa bruschezi masina.

Eu spre exemplu schimb pe la 2500 rpm si incerc sa nu am fluctuatii mari de viteza si turatii si sa ma folosesc cat mai mult de inertia masinii.

Consumul meu este in oras 8-8.5% in conditii de trafic bune si 9-9.5% in ambuteiaje.
Consumul extern la mine este de 7-7.1% in conditiile in care viteza maxima este de 130 km/h si trafic lejer de weekend.

Scris: Lun 02-Oct-2006 12:26
de Matrixu
Aceeasi confuzie o vad si aici in discutia asta....
Pai una e sa schimbi la 2500 de ture dupa care turatia cade sub 2000 ture si oricat o tineti voi ca nu e subturata masina aia sub 2000 de ture e caruta...... si alta e sa mergi cu 2500 de ture...Tocmai d-aia am bolduit verbul a schimba ..

@AlexMotan...Ai dreptate cu cuplul la tine, ca e destul de sus, insa la 1.4 si 1.6 se poate schimba fara probleme la turatia de cuplu...Daca te chinui putin la 1.4, reusesti dupa ce schimbi sa cazi in turatia de cuplul si nici nu trebuie sa conduci agresiv
Consumurile alea le mici le scoti ca mergi seara, nu ca schimbi neaparat la cat schimbi tu acolo...Bine sare din schema schimbatul la 5-6000 ture ....
Esti sigur ca murano ala nu era diesel?

Scris: Lun 02-Oct-2006 12:50
de colegu
asta cu schimbatul optim la turaĂžia de cuplu dupĂŁ pĂŁrerea mea e cam vax.
la 2000 de ture am cu 15Nm mai puÞin decât la 4000 de ture,adicã un mare vax,ºi-aºa cuplul la benzinã e de 3 lei.
ar ĂŽnsemna ca ĂŽn oraÂş sĂŁ merg cu a 2-a sau a 3-a,iar consumu o sĂŁ ajungĂŁ Âşi la 15.
eu când schimb la 2500 dintr-a 2-a intr-a 3, turaÞia nu coboarã sub 2000.
ĂŽn orice caz, eu mĂŁ uit cu o oarecare rezervĂŁ la graficele asta gen cuplu funcĂžie de turaĂžie.

Scris: Lun 02-Oct-2006 13:15
de Kerekash_KRK
Sincer oameni buni, mi-ar fi prins f bine acest topic cu cateva luni in urma, cand abia luasem masina. Foarte mult timp am mers cu masina la turatii mici ca .... de.... turatii mici, consum mic, adevarat, dar nu e total adevarat. E bine sa tineti masina (mers constant) la turatii mici , adica pe undeva 2000-2500 RPM.
Totul se schimba in mometul in care accelerati, o sa va consume fffff mult daca mergeti cu masina (zic in kilometrii nu in ture) cu vit.1 pana la 15km, cu vit.2 pana la 35-40, cu vit.3 pana la 50-55 si dupaia bagati a 4.
Cu viteza 1 daca mergeti pana la 30 (unde va poate arata instantul) o sa vedeti ca masina e pe la 4000 ture si consumul este pe la 8.5-9.0 %. In a doua (accelerat decent, nu bruscat acceleratia la podea) ajungeti pe la 50 km/h o sa vedeti consumul tot in pana in 10%, dupa care bagati a treia si in oras nu mai e nevoie de accelerare si o tineti mai mult constant, o sa vedeti cum o sa va scada consumul.
Cu cat o menajam mai mult cu atat consumam de nu imi venea sa cred, si incepusem sa cred ca am facut o alegere f proasta in achizitia masinii.
Va dau un exemplu la stilu meu de condus in prezent: in vit1 o duc pana pe 25-30 km/h, in viteza 2 o duc pana la 45-50, in vit 3 o duc pana in 53 (atunci intervine limitatoru si e cuplu minim pentru viteza 4), si daca merg constant bag vit4 si si iese cel mia bun consum, motoru e la 2100 rpm, consumul instant este de 4.5%. Si media pe timp d noapte mers lejer, dar totusi in viteza 1 si 2 turat mult scot si 7l/100 noaptea.

Acum un link care spune totul despre turatii C4 (sorry ca nu e si pt vts). Cifrele scrise cu albastru sunt Cuplul Minim de schimb in viteza superioara, cifrele cu rosu sunt cuplul maxim de schimb in viteza superioara, iar cele bolduite reprezinta Cuplul motor si respectiv Calutzii Putere.
http://forum.softpedia.com/index.php?ac ... &id=123542

Scris: Lun 02-Oct-2006 13:22
de nicum
Ca m-am pricopsit si eu cu turometru, pot sa va spun ca schimb in jur de 3000 (la mine cuplul maxim e la 3250) si dupa ce schimb turatia cade undeva putin peste 2000. Asta in oras, evident, und efolosesc de reula treptele 1-3. Vitezele le schimb asa: la 20 ii dau a 2-a, la 40 a 3-a, la 60 a 4-a si la peste 80 a 5-a. Afara inca n-am mers cu turometrul, asa ca nu stiu cit am la 90 la ora :oops:

Scris: Lun 02-Oct-2006 16:09
de Costin
din tabelul respectiv eu inteleg ca turatia minima-minima la care e indicata schimbarea treptei de viteza e 2500rpm, optim la 4000rpm si maxim nu cred ca are sens sa discutam :?:
e corect?
ps: asta pt 1,6

Scris: Lun 02-Oct-2006 16:11
de nicum
Optim din punct de vedere al sportivitatii poate...

Scris: Lun 02-Oct-2006 17:13
de Alex Motan
@Matrixu
FF sigur. Era un V6 de 250 de cai, nici nu stiam ca au motorizari diesel pe ea dar cine stie.
Oricum ce vreau sa va spun este ca nu cred ca are nimeni dreptate. Consumul optim nu poate fi decat daca motorul merge constant si nu este turat atata tot. In oras e greu de obtinut asa ceva mai ales la cat de aglomerat este. Eu va mai intreb odata: De ce crede-ti ca o hidramata schimba vitezele sa le tina intre 1500-2000 de ture? Au gresit cei de la Nissan? Eu nu prea cred mai ales ca si la seria 5 tot hidramat tot benzina le fel statea turatia. X5 diesel schimba pana in 2000 de ture, toate la fel. Este nefiresc sa spui ca daca tin masina intre 1500-2000 de ture consuma mai mult. Repet: Mersul constant la astfel de viteze si turatii sub 2500 si nu accelerari( pt aia exista trepte inferioare ca sa accelerezi turat) nu poate duce la un consum mai mare.

Scris: Lun 02-Oct-2006 17:21
de silvius
hmm, asta cu consumul instant, limitator.. etc... pai de ex. in 13 sept la casa poporului pe limitator la 60, plan drept, vit a 3a , 2900 de ture si consum instantaneu undeva pe la 5...
Nu vad sincer de ce as baga a 4a in oras in conditia in care viteza maxima admisa e de 60. La drum lung e altceva, o folosesc si pe a 4a in conditii de mers legal pe dn si a 5 intra imediat pe autostrada, acolo e altceva.
Totusi consumul nu e din cauza ca unul schimba la 2000 si altul la 3500-4000, mai mult e vb de stationari la stopuri, de enorm de multele accelerari si franari prin orase, sa nu mai zic zona centrului si nu numai in Bucuresti cand e o coada de 1km in urcare :twisted:

Scris: Lun 02-Oct-2006 17:33
de balanel
totul depinde si de curba de cuplu a motorului. un motor de cilindree mare, puternic, chiar daca este de turatie, are destul cuplu si la turatiile alea, pentru a nu fi fortat. bineinteles ca ma gandesc si la posibilitatea ca motoarele respective sa aiba distributie variabila, ca sa nu mai amintesc tehnologia multisupapa.
dar la un motor mic, cum am eu, de 1.2, cu 8 supape, care are 72 cai la cilindreea asta, e clar ca a obtinut performanta asta din turatie. in anii 80, acelasi motor avea 45 de cai, pe opel corsa.
de aceea, avand cuplul maxim la 4400 rpm, trebuie condus mai turat. astfel, treapta 1 se poate schimba la 3000-3100 rpm, a doua la 2900-3000, a treia la 2600-2700, a patra la 2500-2600. in toate cazurile, turatia motorului nu scade dupa schimbare sub 2000 rpm. la un mers linistit, se poate accelera usor de la turatia asta. la un mers cat de cat rapid, motorul accelereaza cam de la 2200-2300 rpm. iar in depasiri, folosesc de la 3500-4500 sau chiar 5000 rpm.

Scris: Lun 02-Oct-2006 17:57
de Alex Motan
@balanel
Mare dreptate cu distributia variabila, daca intra aia consuma nu gluma.

Scris: Lun 02-Oct-2006 18:16
de Adrian
Frate eu schimb cand merg linistit pana in 2000RPM... Am uneori din 50 cu a5a... si atunci e consum instant de 3.5-4!

Treaba mea cum merg cu masina... Tot eu sunt ala care a ajuns la limitare in viteza a 4a.. La 162km/h, taie a 4a :lol: ... Am mers toata A2 cu 190km/h.. Dar in oras merg calm! Daca se strica, se strica pe buzunarul meu!
Eu unul am in oras consum de maxim 9 ! Mentionez ca in oras nu merg decat sambata si duminica! Si 9 este cu tot cu liniutele de rigoare de sambata seara :)