Pagina 1 din 3

PUTERE / CUPLU

Scris: Dum 14-Mai-2006 20:52
de seridan
Întrucât ĂŽn discuţiile anterioare privind subiectul BENZINĂ/DIESEL, dieseliştii au menţionat că simt altfel decât benzinari cuplul motor, poate cineva să-mi explice ce este cuplul motor şi când şi cum influenţează asupra dinamicităţii maşinei şi cum puterea motorului influenţează cuplul, sau cuplul puterea?

Scris: Dum 14-Mai-2006 21:03
de DanCld
Din fizica de liceu: P = F * v (puterea = forţa * viteza). În cazul nostru particular, motoarele pe benzină sunt orientate pe componenta "viteză", iar cele diesel pe componenta "forţă". Cuplul este tocmai reprezentarea acestei forţe de tracţiune, iar la turbodiesel se simte ĂŽn mare ca la 'benzină', doar că la alte turaţii - te ĂŽmpinge ĂŽn scaun, ĂŽţi dă impresia unui demaraj bun etc.

Scris: Lun 15-Mai-2006 08:20
de nicum
Sint strins legate intre ele. Fara pretentii de argumente stiintifice, lucrurile stau cam asa. Motoarele pe benzina au putere mai mare si cuplu mai mic, iar la diesel (pentru simplificare excludem turbo diesel) e invers. La motoarele pe benzina lipsa cuplului e compensata de turatia mai mare, iar cuplul mai mare la diesel e penalizat de o turatie mai mica.
Diferentele intre cele 2 motoare se vad cel mai bine in cazul unei masini incarcate sau si mai bine in cazul unor serpentine la munte. Eu cu masina mea voi mesteca la greu in schimbator, pe cind un diesel-ist mult mai putin. La drum drept un motor pe benzina va accelera mai repede decit unul diesel.
Cam asa stau lucrurile in cazul unor motoare aspirate. Adaugarea unei turbine (la ambele tipuri de motoare) imbunatateste lucrurile.

Scris: Lun 15-Mai-2006 08:49
de kata

Scris: Lun 15-Mai-2006 16:10
de regedit
daca iei motoarele de cai identici de la c4 (1.6 110 hp) poti observa urmatoarele:

- 1.6 HDI - 240 Nm @ 4000 rpm
- 1.6 16v - 147 Nm @ 5250 rpm

Dieselul mi se pare mult mai confortabil in condus, mai elastic. Ce-i drept este ajutat si de fantastica turbina cu geometri variabila. un amic de al meu are un 307 cu motorul de 1.6 benzina. dupa ce termin rodajul il provoc la un scurt drag race pe 1km de curiozitate, dar parerea mea este ca "il voi face". revin cu detaliile "cursei ilegale" :D

Scris: Lun 15-Mai-2006 17:17
de pesteimputit
pa 1km poate pe 400m nu cred ca ai sanse

Scris: Lun 15-Mai-2006 18:14
de mituc
pesteimputit scrie:pa 1km poate pe 400m nu cred ca ai sanse


Nici macar pe un kilometru...
Referitor la cuplu vs. putere, un exemplu mai apropiat de realitatea cotidiana, dieselurile sint ca o bicicleta mountain bike vs. una de sosea. La plecat de pe loc pleaca mai usurel MB-ul ca are foi mai mici si pinioane mai mari (deci rapoarte mai mici -> cuplu mare). Insa asta se rezolva dupa primii citiva metri dupa ce incepi sa iei viteza, si rapoartele mai mari dintre foi si pinioane de la cea de sosea incep sa se simta iar cuplul mai mic deja nu mai este un dezavantaj, pentru ca puterea mai mare (capacitatea de a produce mai mult lucru mecanic in aceeasi unitate de timp) face ca bicicleta de sosea sa iasa in fata. Desigur, pe teren dificil unde e nevoie de cuplu MB-ul primeaza, insa discutam de masini de strada:)

Probabil daca omul face drag race intre un HDI si un I de aceeasi putere... HDI-ul va scoate botul in fata la primele 2 trepte (adica pina la 65-70Kmph). Probabil dupa ce schimbi a 3-a HDI-ul va ramine in urma pentru ca deja de acolo e nevoie de putere, si nu foarte mult de cuplu.
Practic si diferenta de acceleratie de la 0 la 100 e in favoarea I-ului din acelasi motiv.
Singura chestie este ca HDI-ul va avea un consum instantaneu maxim de vreo 10-12l/100 iar I-ul se va duce spre 30 :)

Scris: Lun 15-Mai-2006 20:45
de Adrian
Lasati concursurile astea.... Benzina face diesel la demaraj si viteza maxima! Diesel face la greu benzina la reprize si drumuri in urcare! Asta datorita cuplului! Eu ma distrez cu 520d prin trafic, nu cred care ar fi problema cu 1.6 de la Citroen!
Acum, ca am mers cu ambele masini, mi-as lua un diesel pt ca nu ma rog de ea la urcat si nu ma plang in depasiri ... Si de consum nu zic, ca stim cu totii! :roll:

Scris: Mar 16-Mai-2006 08:35
de kata
Adrian scrie:Lasati concursurile astea.... Benzina face diesel la demaraj si viteza maxima!


depinde ce comparam. daca discutam pur de motoare de aceeasi capacitate cilindrica diesel/benzina poate fi adevarat, insa daca dieselul e un hdi lucrurile nu mai stau asa. eu m am convins pe propria piele. :evil:

Scris: Mar 16-Mai-2006 10:32
de adytzu
kata, dieselul care "te-a convins" pe tine, era tunat si avea vreo 28 de armasari in plus. E foarte posibil "s-o fi furat" si de la unul echivalent ca putere, dar nu chiar asa de rau cum ai "luat-o" de la ala.

Scris: Mar 16-Mai-2006 11:58
de White Wizard
Adrian scrie:, mi-as lua un diesel pt ca nu ma rog de ea la urcat si nu ma plang in depasiri ... :roll:


...adica? Ce vrei sa zici , ca te rogi de VTR in depasiri?? ( ...ca eu sincer , cam asta inteleg din spusele tale)

@kata , nu fi suparat ...promit ca te mai las odata sa castigi :!: :)

Scris: Mar 16-Mai-2006 21:35
de Adrian
Adica la diesel ai reprize mult mai bune.. Eu unul mai bine merg in spatele unui TIR 2 km decat sa duc masina in 5000RPM! Cu diesel calci pedala si parca mananca asfaltul!
Da sa fereasca careva sa ma supere.. Ma duc in 6000+ imediat :oops:

Scris: Mar 16-Mai-2006 21:59
de DMX
-Nu mai stiu cine zicea aici pe forum ...... la formula 1 sau in concursurile de raliu de ce toate masinile sunt pe benzina ???
-Cand compari ..compari aceleasi motoare compara un 1.6 HDI cu 1,6 Turbo pe benzina (daca o exista ) si atunci hai sa vedem care e mai bazat .

Scris: Mar 16-Mai-2006 23:56
de mituc
DMX scrie:-Nu mai stiu cine zicea aici pe forum ...... la formula 1 sau in concursurile de raliu de ce toate masinile sunt pe benzina ???


De curind Audi are un model diesel pentru LeMans. R10 parca ii zice.

Scris: Mie 17-Mai-2006 00:40
de pesteimputit
cat are c4 1.6hdi dupa chiptuning? daca nu ma insel 138cp
facem altfel c4 1.6hdi+chip vs a4 2.0 (benzina aspirat 130cp 20v)
parea mea ca a4 nici nu discuta cu c4(cu a mea oricum nu discuta)