Pagina 1 din 3

racire motor

Scris: Vin 16-Noi-2007 10:42
de abarth_mcm
Tin sa precizez inca de la inceput ca electroventilatorul nu porneste automat, ci ii dau eu drumul din buton. Asa am luat si eu masina, cu el stricat.Cum se poate repara?
Acum ceva timp am tinut masina mai mult la relanti fara sa dau drumu la ventilator.Am observat ca pe la mijlocul masinii in fata a inceput sa curga apa, cam toata a curs.Probabil s-a supraincalzit.Am pus apa din nou si evident nu a mai curs.
Vreau sa ca intreb pe unde este acea gura de refulare a apei???Ca sincer nu imi dau seama unde vine sub masina.E f ciudat asa cum e sistemul la BX, fara vas de expansiune...

Scris: Vin 16-Noi-2007 10:45
de abarth_mcm
Iar in dimineata aceasta mi s-a intamplat la fel dupa mult timp(bine, a curs f putin)Iar temperatura antigelului nu era chiar mare...pentru ca dupa 5-10 min am putut sa dau drumu la buson sa completez.Cred ca de data asta a avut aer, pentru ca a iesit ceva aer cand am aerisit.

Scris: Vin 16-Noi-2007 11:08
de modulles
Vezi ca tu sigur ai garnitura de chiulosa arasa in directia unei supape de evacuare care "sufla" si in instalatia de racire.Poti vedea singur asta desfacand busonul de umplere de la radiator si privind lichidul(apa) din radiator in care daca vezi bule de aer in tip ce acelerezi usor motorul e clar--->>GARNITURA DE CHIULOSA ARSA

Re: racire motor

Scris: Vin 16-Noi-2007 13:29
de jgr1001
abarth_mcm scrie:Tin sa precizez inca de la inceput ca electroventilatorul nu porneste automat, ci ii dau eu drumul din buton. Asa am luat si eu masina, cu el stricat.Cum se poate repara?


Aceiasi problema o am si eu la cx. In aglomeratie sunt cu ochii pe indicatorul de temperatura, ca pe butelie....si cu degetul pe buton :D
Nu stiu insa daca Bx-ul tau are indicator de temperatura...
Oricum problema ta este la termocupla.
Se afla pe undeva pe laturile radiatorului - se inlocuieste. Pot fi de vina si firele care duc la ea si la releul de pornire al ventilatorului

Scris: Vin 16-Noi-2007 13:58
de nicum
Termocupla e sonda de pe radiator cu 3 picioare. Aia cu 2 e avertizarea ca nu mai ai apa in vasul de expansiune.

Scris: Vin 16-Noi-2007 15:35
de mariusbv
bx-ul 1.9 are vas de expansiune.....tubul acela din capat are rolul de vas de expansiune

Scris: Vin 16-Noi-2007 16:03
de nicum
Toate motoarele racite cu lichid au vas de expansiune :D
E adevarat ca la BX vasul de expansiune e lipit de radiator.

Scris: Vin 16-Noi-2007 16:05
de cdires
Vreau sa ca intreb pe unde este acea gura de refulare a apei???Ca sincer nu imi dau seama unde vine sub masina.E f ciudat asa cum e sistemul la BX, fara vas de expansiune...


Gura de refulare este in gulerul de la vasul de expansiune unde se prinde busonul de umplere al radiatorului. El (busonul) are un arc, care, in caz de suprapresiune se comprima si si lasa apa sa iasa pe gaurica.

Atentie, in caz ca fierbe apa in motor si iese pe respectiva gaurica, din cauza temperaturii ridicate a motorului si a apei aceasta se usuca foarte repede,astfel incat atunci cand te duci sa te uiti pe unde a iesit,locul o sa fie perfect uscat.

Scris: Vin 16-Noi-2007 17:11
de jgr1001
nicum scrie:Toate motoarele racite cu lichid au vas de expansiune :D


Nu chiar toate. Motoarele mai vechi care au racire nepresurizata, nu au vas de expansiune

Scris: Vin 16-Noi-2007 17:30
de abarth_mcm
E posibil sa fie undeva ciupita garniura de chiuloasa, destul de putin cred daca e asa.Asta pentru ca doar de doua ori mi-a facut faza asta si in al doilea rand pe toba nu ies aburi.
Si chiar pe la surubelul acela de aerisire sa iasa apa?Sigur nu are alta gaura de scurgere a apei??Asa e, e f uscat iar apa se scurge pe baia de ulei si cutie, dar nu imi pot da seama de unde vine.Oricum, e destul de nasol ca nu poti vedea nivelul apei...doar daca dai busonul afara.
Nu, nu am ceas de temperatura a apei.Dar ii dau drumu la electroventilator, m-am invatat cu ea si nu am uitat niciodata.
Alta intrebare:butonul cu care aprind electroventilatorul se incalzeste daca il las mai mult de 20 min aprins...am inteles ca nu e o problema totusi.Initial se incalzea imediat, dar am pus un buton american mai rezistent si cu asta e mai bine.Voi ce buton ati pus?As pune unul de Lada cu care se aprind farurile, pt ca si asta mi se pare rezistent.
Acel contact de pornire automata a electroventilatorului se gaesete?L-am vazut si eu, e montat pe radiator.L-am si dat jos mai demult cand am dat radiatorul jos(mi se rupsese furca la ambreiaj si nu aveam loc sa umblu)

Scris: Vin 16-Noi-2007 17:35
de nicum
abarth_mcm scrie:Acel contact de pornire automata a electroventilatorului se gaesete?L-am vazut si eu, e montat pe radiator.L-am si dat jos mai demult cand am dat radiatorul jos(mi se rupsese furca la ambreiaj si nu aveam loc sa umblu)


Da, pe Eminescu :wink:

Scris: Vin 16-Noi-2007 18:10
de eugenro2001
Eu cred ca e suficiente ca s-a intamplat "doar" de doua ori.
Repara-ti instalatia cat mai repede, e cel mai indicat.
Daca totusi folosesti incontinuare sistemul manual, pune un releu pentru comanda ventilatorului iar releul sa fie comandat de buton. Astfel nu se va mai incinge butonul si nici nu vei mai fi in pericol sa iti ia foc instalatia electrica.
Tu lasi ventilatorul pornit 20min???? Inseamna ca motorul tau functioneaza prea rece, in afara regimului termic optim.
La CX-ul meu, ventilatoarele pornesc la 87 de grade si se opresc la 83. Nu cred ca au stat pornite vreodata mai mult de cateva minute.

Scris: Vin 16-Noi-2007 20:21
de MARIAN
Termocupla se poate comanda aproape la orice magazin de piese auto pentru ca s-au folosit si de alte marci.
Pentru a se evita supraincalzirea si implicit deteriorarea butonului se poate pune in circuit un releu de amperaj mare.

Scris: Vin 30-Noi-2007 16:04
de dan1972
abarth_mcm - Verifica tot ce tine de instalatia de racire. Nu te juca, fiindca poti "praji"motorul.Nu e de gluma!!!
1 - Elimina pierderile de apa.Identifica exact locul pe unde se pierde apa.Operatia trebuie facuta, fie cu motorul pornit (pompa ridica 1 atmosfera - presiune si daca verifici cu motorul oprit s-ar putea sa nu vezi nimic) fie cu motorul oprit, daca iti confectionezi un buson de radiator cu o valva de roata montata in el, prin care introduci aer cu o pompa cu manometru (bagi 1 atmosfera).Astfel va spune exact pe unde pierde.Ce ai spus tu, e putin neclar.Faptul ca se prelinge apa pe baia de ulei si pe cutia de viteze...Pai unde e baia de ulei si unde e cutia de viteze???Sant 2 zone diferite!Doar nu iti tasneste apa din motor pe toate partile!!!Identifica clar zona!
2 - Verifica furtunele de apa...sa nu le ai fisurate sau taiate.
3 - Obligatoriu sa ai antigel in motor (nu apa chioara).
4 - Verifica sa nu ai radiatorul fisurat de la vibratii (sa nu aiba zona inferioara umeda).
5 - Verifica sonda de nivel-apa din vasul de expansiune.Are in interior 2 electrozi, care daca se acopera cu mazga si rugina, simte ca e scufundata in apa (fiindca acea mazga e umeda) desi ea nu mai e in apa.E pe laterala radiatorului si se scoate prin rasucire 90 grade (ca un bec de semnalizare).Se curata prin spalare cu apa.Daca tot nu simte lipsa apei (nu se aprinde martorul din bord) verifica daca becul din bord nu e ars.Daca nici asa nu merge, vezi ca acest circuit e comandat de un modul electronic ce se afla pe dosul mastii fatza, langa farul din dreapta.Verifica tot circuitul electric.
6 - Renunta la improvizatii, gen buton suplimentar pt. electroventilator.Improvizatiile nu sant decat generatoare de neplaceri!!!Daca ai totul pus la punct nu ai nevoie de acel buton.Si daca chiar nu-ti porneste o data electroventilatorul, nu e mare lucru sa legi un fir intre 2 papuci de pe sonda din radiator, ca sa mearga permanent ventilatorul, pana ajungi acasa.
7 - Daca tot vrei sa folosesti acel buton, fa-i o instalatie corecta.Nu e o solutie sa il supradimensionezi si sa montezi un buton de excavator...
Electroventilatorul absoarbe un curent mare si obligatoriu trebuie alimentat printr-un releu.E suficient un releu de faruri care e f.ieftin(gen Dacia).In felul acesta prin buton nu mai trece decat un curent de cateva sute de miliamperi (cat consuma releul) si poti monta orice buton, oricat de fin.
8 - Inainte de a te apuca sa cumperi sonda de electroventilator, controleaza papucii din mufa de pe ea.Se intampla foarte des sa fie corodati si oxidati (mai ales daca nu mai exista acel capison din cauciuc, care protejeaza mufa si sonda de mizerii).Scoate papucii din mufa ca sa ii poti examina corespunzator.
Sonda se gaseste la magazine si costa aprox. 60 RON.
9 - Verifica termostatul...sa nu fie blocat pe inchis.Dupa ispravi de genul asta (fiert motorul) se dilata foarte tare si i se stramba tija de obicei si se blocheaza.Mare atentie, fiindca toate termostatele de BX au aceeasi forma, dar sant diferite ca temperatura de deschidere, in functie de tipul motorului (ex.:la 19 Diesel parca deschide mai devreme decat la 19 benzina).La fel si sonda pt.electroventilator.Cere exact tipul indicat pt. motorul tau.Vezi ca pe termostat e inscriptionata temperatura la care deschide.
10 - Verifica daca sondele de temperatura pt.becurile din bord mai functioneaza.Daca nu, verifica-le si fa sa functioneze circuitele respective.Una aprinde un martor galben intermitent din bord, pe la 104 grade parca si cealalta un martor rosu pe la 112 sau 114 grade.
11 - Monteaza-ti in bord sau pe bord, ceas suplimentar de temperatura apa, impreuna cu o sonda suplimentara pe chiulasa.Nu e mare lucru, dar e foarte utila, fiindca poti supraveghea permanent temperatura motorului.

Tu trebuie sa stii in permanentza ce temperatura are motorul...daca mai are apa suficienta...etc..Pt. asta sant utile aparatele de avertizare.Altfel mergi la noroc....Nu poti sti nici o data daca motorul are temperatura optima sau daca mai are apa in el.

12 - Verifica si rezistentza electroventilatorului (montata langa acesta)(o capsula din aluminiu) fiindca daca e arsa, degeaba cumperi sonda din radiator.Verifica continuitatea ei cu un bec sau aparat de masura, precum si continuitatea circuitului respectiv.
13 - Nu turna nici o data apa rece in motorul fierbinte.Risti sa deformezi chiulasa.A patit un amic de-al meu faza asta la un Talbot Horizont 1,9 TDI(mai demult).E acelasi motor parca, dar cu Turbo.

Nu e cazul sa te alarmezi prea tare, fiindca e posibil ca motorul sa nu fi patit nimic, daca fazele cu supraincalzirea nu au durat prea mult (nu ai mers cu el fierband).Dar trebuie sa pui totul la punct.Nu cred ca vrei sa schimbi motorul.Ca daca l-ai prajit, de obicei, nu se prajeste doar garnitura de chiulasa (cum spun cei mai multi).Se fisureaza/deformeaza si chiulasa...Se coxeaza/decalesc si segmentii si ramai fara compresie si e grav.In faza asta, la cat costa piesele, mai bine cumperi un motor adus de afara.
Asa ca nu e de gluma!!!NU te juca!!!
Spun toate astea, fiindca de cand am BX-ul...de 11 luni, am cam trecut prin toate (mai putin faza cu prajitul motorului).:).

Scris: Dum 02-Dec-2007 02:33
de abarth_mcm
Nu mi s-a mai intamplat faza cu aruncatul apei afara.eu merg zilnic cu masina si uneori mai trebuie sa completez cu antigel...intra cam 300 ml pana e plin.
Am probat daca am garnitura de chiuloasa arsa, nu o am.
Se poate totusi ca termostatul sa nu mai deschida sau sa inchida corespunzator.Oricum, nu a schimbat nimeni termostatul vreodata la masina asta...iar la 225.000km cat are masina se prea poate sa cedeze.