abarth_mcm - Verifica tot ce tine de instalatia de racire. Nu te juca, fiindca poti "praji"motorul.Nu e de gluma!!!
1 - Elimina pierderile de apa.Identifica exact locul pe unde se pierde apa.Operatia trebuie facuta, fie cu motorul pornit (pompa ridica 1 atmosfera - presiune si daca verifici cu motorul oprit s-ar putea sa nu vezi nimic) fie cu motorul oprit, daca iti confectionezi un buson de radiator cu o valva de roata montata in el, prin care introduci aer cu o pompa cu manometru (bagi 1 atmosfera).Astfel va spune exact pe unde pierde.Ce ai spus tu, e putin neclar.Faptul ca se prelinge apa pe baia de ulei si pe cutia de viteze...Pai unde e baia de ulei si unde e cutia de viteze???Sant 2 zone diferite!Doar nu iti tasneste apa din motor pe toate partile!!!Identifica clar zona!
2 - Verifica furtunele de apa...sa nu le ai fisurate sau taiate.
3 - Obligatoriu sa ai antigel in motor (nu apa chioara).
4 - Verifica sa nu ai radiatorul fisurat de la vibratii (sa nu aiba zona inferioara umeda).
5 - Verifica sonda de nivel-apa din vasul de expansiune.Are in interior 2 electrozi, care daca se acopera cu mazga si rugina, simte ca e scufundata in apa (fiindca acea mazga e umeda) desi ea nu mai e in apa.E pe laterala radiatorului si se scoate prin rasucire 90 grade (ca un bec de semnalizare).Se curata prin spalare cu apa.Daca tot nu simte lipsa apei (nu se aprinde martorul din bord) verifica daca becul din bord nu e ars.Daca nici asa nu merge, vezi ca acest circuit e comandat de un modul electronic ce se afla pe dosul mastii fatza, langa farul din dreapta.Verifica tot circuitul electric.
6 - Renunta la improvizatii, gen buton suplimentar pt. electroventilator.Improvizatiile nu sant decat generatoare de neplaceri!!!Daca ai totul pus la punct nu ai nevoie de acel buton.Si daca chiar nu-ti porneste o data electroventilatorul, nu e mare lucru sa legi un fir intre 2 papuci de pe sonda din radiator, ca sa mearga permanent ventilatorul, pana ajungi acasa.
7 - Daca tot vrei sa folosesti acel buton, fa-i o instalatie corecta.Nu e o solutie sa il supradimensionezi si sa montezi un buton de excavator...
Electroventilatorul absoarbe un curent mare si obligatoriu trebuie alimentat printr-un releu.E suficient un releu de faruri care e f.ieftin(gen Dacia).In felul acesta prin buton nu mai trece decat un curent de cateva sute de miliamperi (cat consuma releul) si poti monta orice buton, oricat de fin.
8 - Inainte de a te apuca sa cumperi sonda de electroventilator, controleaza papucii din mufa de pe ea.Se intampla foarte des sa fie corodati si oxidati (mai ales daca nu mai exista acel capison din cauciuc, care protejeaza mufa si sonda de mizerii).Scoate papucii din mufa ca sa ii poti examina corespunzator.
Sonda se gaseste la magazine si costa aprox. 60 RON.
9 - Verifica termostatul...sa nu fie blocat pe inchis.Dupa ispravi de genul asta (fiert motorul) se dilata foarte tare si i se stramba tija de obicei si se blocheaza.Mare atentie, fiindca toate termostatele de BX au aceeasi forma, dar sant diferite ca temperatura de deschidere, in functie de tipul motorului (ex.:la 19 Diesel parca deschide mai devreme decat la 19 benzina).La fel si sonda pt.electroventilator.Cere exact tipul indicat pt. motorul tau.Vezi ca pe termostat e inscriptionata temperatura la care deschide.
10 - Verifica daca sondele de temperatura pt.becurile din bord mai functioneaza.Daca nu, verifica-le si fa sa functioneze circuitele respective.Una aprinde un martor galben intermitent din bord, pe la 104 grade parca si cealalta un martor rosu pe la 112 sau 114 grade.
11 - Monteaza-ti in bord sau pe bord, ceas suplimentar de temperatura apa, impreuna cu o sonda suplimentara pe chiulasa.Nu e mare lucru, dar e foarte utila, fiindca poti supraveghea permanent temperatura motorului.
Tu trebuie sa stii in permanentza ce temperatura are motorul...daca mai are apa suficienta...etc..Pt. asta sant utile aparatele de avertizare.Altfel mergi la noroc....Nu poti sti nici o data daca motorul are temperatura optima sau daca mai are apa in el.
12 - Verifica si rezistentza electroventilatorului (montata langa acesta)(o capsula din aluminiu) fiindca daca e arsa, degeaba cumperi sonda din radiator.Verifica continuitatea ei cu un bec sau aparat de masura, precum si continuitatea circuitului respectiv.
13 - Nu turna nici o data apa rece in motorul fierbinte.Risti sa deformezi chiulasa.A patit un amic de-al meu faza asta la un Talbot Horizont 1,9 TDI(mai demult).E acelasi motor parca, dar cu Turbo.
Nu e cazul sa te alarmezi prea tare, fiindca e posibil ca motorul sa nu fi patit nimic, daca fazele cu supraincalzirea nu au durat prea mult (nu ai mers cu el fierband).Dar trebuie sa pui totul la punct.Nu cred ca vrei sa schimbi motorul.Ca daca l-ai prajit, de obicei, nu se prajeste doar garnitura de chiulasa (cum spun cei mai multi).Se fisureaza/deformeaza si chiulasa...Se coxeaza/decalesc si segmentii si ramai fara compresie si e grav.In faza asta, la cat costa piesele, mai bine cumperi un motor adus de afara.
Asa ca nu e de gluma!!!NU te juca!!!
Spun toate astea, fiindca de cand am BX-ul...de 11 luni, am cam trecut prin toate (mai putin faza cu prajitul motorului).

.